My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 13 August 2015

Aku dan Atkins - Sihat dengan stevia

Kalau yang dah follow atkins, confirm korang tau pasal larangan mengambil gula dalam menu korang. Gula ni bukan saja ada dalam bentuk gula tebu yang selalu kita guna tu. Gula jugak adalah dalam nasi, buah-buahan dan makanan2 lain yang kita rasa tak manis pun. Sebab tu dalam atkins di larang ambil carb berlebihan dan buah-buahan. Tujuannya adalah untuk elakkan korang makan gula tu la. 

Bagi sesetengah orang, pengambilan gula ni tak la teruk sangat kesannya pada badan dia. Tapi pada aku, gula adalah sangat tak bagus untuk aku. Disebabkan aku ada PCOS, aku ada masalah dengan gula iaitu insulin resistance di mana badan aku tak boleh proses gula dengan betul dan jika pengambilan gula tidak dikawal, berpotensi besar untuk mendapat diabetis. 

Jadi, untuk menangani masalah ni. Option terbaik adalah menggantikan gula tebu yang kita selalu guna dengan stevia. Apa pulak stevia ni?

Stevia ni pun jenis2 manisan dan sumber dia adalah dari daun. Nama daun tu stevia la. Tapi, mana pulak nak cari daun stevia ni? Apa la susahnye, sekarang dah ada stevia liquid pun. Yang bagusnya dengan stevia, dia nya zero calories dan rasanya 200 kali manis dari gula biasa. Tak percaya? Aku dah buat experiment pun. Hari tu aku buat masak lemak. Bila masukkan stevia, termasukkan 2 titis.... 2 titis ok, bukan 2 sudu. Terus terlebih manis gulai aku. 

Ni dia stevia. Sebotol berharga RM50.




No comments:

Post a Comment