My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 1 June 2015

Second Trial - UPT positif tapi tidak hamil

Topik hari ni menarik sebab aku rasa menarik, sukati aku la nak rasa apa

Pernah tak korang berada dalam situasi di mana bila korang check upt dan keluar double line? Upt kalau dah double line maksudnya pregnant la kan? Tapi kali ni, korang tak pregnant, pernah?

Ni dalam sejarah hidup aku, aku try buat UPT, keluar double line (tapi kabur sangat la), dan aku tak tau aku pregnant ke tak. Kenapa aku tak tau? Sebabnya masa aku test ni, aku masih di CD16. Secara logiknya, takkan seawal ni. Bertambah peliknya, aku try selama 5 hari dan resultnya masih sama. 

Nampak? Tak nampak?

Aku kasi besar gambar. Masih tak nampak?

Aku arrowkan siap2.

Jadi, mari kita buat sesi perbincangan. Apa sebenarnya yang terjadi?

Ada banyak kemungkinan kenapa wujudnya double line pada UPT:

1) Kau memang pregnant

2) Kau pregnant, tapi kau gugur. Biasanya di awal kehamilan la sebab waktu gugur tu sama/atau lebih sedikit dari waktu kau period, jadi kau sendiri tak tahu yang kau dah pregnant. Kenapa UPT masih keluar double line? Sebab UPT ni mengesan horman hcg dalam air kencing kau, mungkin tertinggal lagi saki baki hcg dalam urine. Tapi bile hormon tu dah takde, UPT akan jadi negatif balik. Ini aku rasa nama dia chemical pregnancy (kalau salah sila betulkan)

3) Evaporation line (evap line). Ini kira macam upt tu tipu kau la. Baca direction pada pregnancy test. Kalau dia kata baca result dalam tempoh 5 min contohnya, dan dalam tempoh tu, result adalah negatif. Esok nye korang tengok test kit tu, tiba2 ada double line. Itu namanya evap line. Kiranya tu false pregnancy (cilaka dia tipu kita yang kepingin nak anak ni). Tapi nak yakin, test la balik semula kan. Apa susah...hihi

4) UPT tu dah expired. Pi beli baru.

Seperti kes aku dalam gambar tu. Aku pun tak tahu apa sebab dia. Malas la nak pikir..hahahaha

No comments:

Post a Comment