My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 15 October 2015

Resepi Daging Burger - Homemade

Hari ni aku nak share resepi buat beef patty. Selalu tengok orang putih kalau buat burger, mesti daging tu buat sendiri. Kalau kat malaysia ni, kebanyakan kedai burger guna daging ramly tu.

Mengambil spirit nak diet bertemakan atkins, aku pun bersemangat nak buat beef patty.

Bahan2

1)Daging cincang - sukatan tu agak2 la
(kalau boleh guna yang fresh, hancur2 kan sendiri guna blender. Or option lain beli daging cincang yang totally daging, bukan yang proses punya macam jenama ramly or lain2 tu.)

Contoh daging cincang yang aku guna (yg ni gambar ayam cincang ye, yang daging dah bukak buat patty ni):


2) 1 biji bawang besar (potong dadu halus2) - boleh guna untuk 4 patties
3) Lada hitam
4) Garam
5) 2 biji telur - untuk 4 patties
6) Butter
7) cheese keping

Cara2

Gaulkan semua bahan2 kecuali butter dan cheese


Bentukkan menjadi bulat. Aku gunakan alat yang nak masak telur mata ni. Beli je kat kedai, harga dalam RM5.


Panas kan kuali, masukkan butter. Kemudian masak kan daging burger 4 minit setiap site. Gunakan api yang sederhana. Jangan tekan2 daging tu, nanti jus daging semua keluar dan daging akan jadi kering.

Bila selesai, aku masukkan pula dalam oven. Letak cheese keping atas daging, dan masak dengan suhu 100'C selama 10 minit.

Kemudian, ready untuk diratah.



Sebabkan aku tengah atkins, aku makan daging je la. Kalau korang tak diet, boleh makan dengan roti burger.

Sekarang kita kira carb dalam setiap bahan yang kita guna untuk buat beef patty

Daging - 0g
Bawang besar - 10g/4 patties = 2.5g
2 biji telur telur - 1.2g/4 = 0.3g
Lada hitam - 0.1g
Cheese sekeping - 0.4g

Total Carb = 3.3g


2 comments: