My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 26 May 2014

Resepi Atkins - Flaxseed Bread

Hari tu aku dah share resepi Oopsie bread, hari ni aku nak share pulak resepi Flaxseed Bread. Flaxseed ni rupanya ala-ala kuaci, boleh beli dibahagian organic dekat supermarket. Macam aku beli dekat Cold Storage Alamanda. Satu bekas dalam RM8. Cukup la untuk buat satu roti. 

Bahan-bahan untuk buat bread
1 1/2 cawan Flaxseed
1 sudu baking powder
5 peket stevia
1 sudu garam
5 biji telur
1/2 cawan minyak zaiton (boleh juga guna butter)
3 sudu teh esen vanilla (masa ni aku lupa nak letak)

Cara-cara
Blend halus flaxseed
Campurkan semua bahan kering - Gaulkan
Campur pula telur dan minyak zaiton - Kacau guna whisker je
Masukkan dalam bekas bakar dan bakar dengan suhu 200'c selama 30min @ sampai masak. Nak tahu masak ke tak, cucuk dengan lidi, kalau kering dah masak la tu.

Rupa Flaxseed yang aku beli dekat Cold Storage, Alamanda

Hasil Bancuhan

  Flaxseed Bread yang telah siap

Akhirnya aku dah berjaya la buat Flaxseed bread ni, tapi hampanya, aku tak suka rasanya. Mungkin lepas ni aku boleh guna butter dan tambah vanilla essence untuk tambahkan perasa. Sebab kan aku tak nak membazir, aku nak cuba jadikan flaxseed bread ni sebagai bread crumb aku. Boleh salut pada ayam kalau nak gorengkan...huhu...

Cara nak buat bread crumb ni senang sangat, flaxseed bread tadi aku potong nipis-nipis, then bakar dalam oven sampai dia kering. Rasa-rasa dah kering dan kalau pegang tu roti tu patah, ambik dan blendkan bagi hancur. Dah jadi la bread crumb. Yang ni aku tak cuba rasa lagi. Dah try aku bagitau rasa dia macam mana.

2 comments:

  1. saya baru buat & tak suka juga rasa dia :( good idea boleh buat jadi bread crumb tu. Sebab duk simpan je dlm peti ais tak makan2...sayang sebab sya beli 2 pack..nak buat ape lagi..ruginya

    ReplyDelete
  2. haha..tu la, mungkin sebab rasanya tak ikut selera kita. Hari tu saya try buat untuk kali kedua, tambah essence vanilla, still tak suka

    ReplyDelete