My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 6 July 2014

Aku dan Atkins - Resepi Olio Aglio

Dalam Atkins ni, memang sedia maklum segala jenis mee, bihun, pasta adalah dilarang keras sebab dorang ni sedara mara dengan nasi. Tapi ada satu mee yang dibenarkan dalam Atkins iaitu Shirataki Noodles. Shirataki ni dibuat di Jepun. Kalau tengok memang takde tanda halal, tapi berdasarkan perbincangan dalam group KDA, ada seorang ni pernah pergi ke kilang Shirataki di Jepun dan mengesahkan tiada apa-apa yang mencurigakan. Lagi pulak bahan-bahannya hanya la daripada Yam(keladi) dan air. Jadi terpulang kepada korang, kalau yakin makan la, kalau was-was, tinggalkan. Aku dengan yakinnya dah beli pun shirataki ni, tapi lupa nak tangkap gambar. Biasanya mee ni ada di jual di Aeon. Ramai yang cakap ada banyak dekat Isetan KLCC, Aeon Mid Valley dan selain nye. Ikut rezeki la korang jumpa kat mana.



Ni contoh Shirataki tu kalau korang nak cari.

So masa hari kejadian yang aku berjaya jumpa mee ni dekat Aeon Kepong. Petang tu aku terus la masak olio aglio. Ni first time la aku try. Dulu tak berminat sangat nak cuba sebab aku try dekat pizza hut tak sedap. Tapi atas nasihat kawan aku yang kata gepren die masak sedap sangat, aku pun menyahut cabaran tu. First day aku buat guna shirataki ni, memang sedap sehingga menjilat sudu. Adik aku pun suka sangat. Sebab sedap sangat aku tak sempat nak tangkap gambar..hehe..Tapi esok nya, adik aku request lagi, tapi kali ni guna pasta betul-betul. So, untuk tidak mengecewakan aku buat la. Hasilnya.....


Bagi korang yang nak buat, ganti la ye dengan Shirataki tu, jangan guna pasta tau (kecuali korang tak diet). Nanti aku rasa bersalah pulak. Resepinya kat bawah ye.

Bahan-bahan (untuk seorang makan)
Shirataki sebungkus
Udang (ikut suka)
Ayam (ikut suka)
Lauk2 lain kalau korang nak
Bawang putih (7 ulas) - mayang
Bawang besar (1/2 biji) - mayang
Cili Kering (4 keping) - potong kecil
Minyak Zaiton (1/4 cawan)
Black Pepper Coarse Ground
Garam
Stok Ayam(separuh)
Parsley cincang (kalau nak)

Cara-cara
Celur shirataki dalam air panas, macam laksa tu
Panaskan minyak zaiton
Tumis bawang putih, bawang besar dan cili kering
Dah kuning, masukkan ayam dan udang
 Masukkan stok ayam yang direndam dalam air (nak lagi sihat, gantikan stok ayam dengan air rebusan udang or ayam, sebab aku rajin, aku guna stok ayam je)
Dah agak2 dah masak tu perasakan dengan black pepper dan garam
Last masukkan chop parsley
Lepastu masukkan shirataki, kacau-kacau sambil menari
Bila nampak dah sedap, boleh la makan..

Aku sangat berpuas hati dengan hasil first time aku ni, dan pastinya akan buat lagi selepas ni. Selamat Mencuba kepada semua.


9 comments:

  1. Awak boleh mintak tolong belikan tok saya..kos saya akn bank in pada awak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belikan ape ye? Mee shirataki? Awak duduk di mana ye? Kot boleh cod je kan. Kebetulan nak ke klcc ni

      Delete
  2. kat isetan klcc pun ada..smlm cari dkt cold storage klcc x de...

    ReplyDelete
  3. wah..balik ni trus g isetan klcc..seb baik dekat..tenkiu!!

    ReplyDelete
  4. ye...cariklah dkt isetan klcc. Confirm ada☺

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. maaf la, lama sangat dah, tak ingat dah harga brp

      Delete