My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Tuesday 5 April 2016

Kisah Sebenar Atkins, Aku Tertipu

Ok, tajuk memang kena gempak..haha.

Ceritanya bermula setelah sekian lama aku tak bukak groub FB Atkins Malaysia. Disebabkan aku dah start beratkins balik, maka aku usha la balik group yang telah lama aku tinggalkan itu. Ok, sebelum ke topik sebenar, group Atkins sekarang macam tak semeriah dulu, mana admin2 semua pergi?

Ok, sambung balik. Dalam mengusha tu, tiba2 terbaca post seseorang ni berbunyi begini.

Ok, selama hampir 2 tahun aku bersama atkins, aku mati2 ingat atkins ni low carb high protein. Rupanya2 low carb high fat. Serius aku tak tau. Satu aku tak tau memang sebab aku tak pernah baca buku panduan atkins tu. Tapi aku rasa benda ni patut dinyatakan terang2 diawal2 dalam group masa nak memperkenalkan atkins. At least orang yang baru berjinak dengan atkins akan paham. Dalam group memang tak pernah ada info tentang benda ni. Cuba tanya dengan pengamal2 atkins, ramai ke yang tau pasal benda ni? Sikit2 suruh makan protein, makan telur la paling banyak orang suggest. 

Ok, bebel lebih2 tak ada guna. Maka aku terus buat research makanan2 yang tinggi lemak. Hasil research google aku..hahaha, ada lemak yang baik, dan ada lemak yang tak baik untuk diambil. Harus la kita kena amik lemak yang baik. Makanya apakah lemak2 yang baik untuk mengamal atkins amik?

1) Ikan - ikan dengan kandungan Omega 3 adalah yang terbaik contohnya ikan salmon, sardin dan ikan tuna
2) Minyak Zaiton, minyak canola
3) Telur
4) Sayur berdaun hijau
5) Lain2 makanan yang berOmega 3 tinggi

Maka lepas ni, kena berhati2 untuk memilih makanan. Tak semestinya kena hadap ayam je 24jam, kena ambil kira juga makanan2 lain yang lebih baik.

Makanya, sekian...

No comments:

Post a Comment