My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 9 August 2017

Introducing Love of My Heart

Assalamualaikum semua. Waaa, lama sungguh tak bersiaran. Penuh habuk dah blog ni. Sorry la kawan2, cuti berpantang ni memang aku fokus pada my little baby je. Ops lupa lak nak cakap, aku dah selamat bersalin. Alhamdulillah.

Memperkenalkan...jeng jeng jeng

Muhammad Al Fateh


Fateh selamat dilahirkan secara czer pada 8 Mei 2017. Berat 2.63kg jam 8.30 malam. Usaha aku nak cuba bersalin normal tak berhasil. Ye la, baby tak nak keluar lagi kan, kena paksa induce, lagi la dia tak mau keluar. Akhirnya terpaksa la czer. Takpe la, janji fateh mama sihat.

Pengalaman bersalin czer macam mana? Entah la, susah nak ingat balik sakitnya. Yang pasti memang nak meraung la bila bangun dari katil lepas je operate tu. Rasa nak terbukak perut. Hampir sebulan juga la baru recover betul2 sakit dekat perut. Kadang2 tu nak bangun dari baring pun terasa ngilu pada perut.

Fateh pula masa dalam pantang kena prolong jaundice. Penat juga la ulang alik ke klinik tiap hari. Bila bacaan makin tinggi, klinik suruh pulak pergi hospital. Kesian fateh kena ambil darah dekat tangan. Dari luar dengan fateh menjerit kesakitan. Waaa, mak mana tak sedih dengar anak menangis. Tapi alhamdulillah, kuning beransur baik.


Tambah lagi dugaan berpantang aku, kena kena serangan sakit batu hempedu. Ingatkan dah bersalin tak la sakit, rupanya kena jugak. Berkejar ke emergency jugak la. Akhirnya baru2 ni aku dah buat operation buang hempedu. Cerita detail pasa ni akan aku buat entry khas.

Hari ni fateh dah 3 bulan. Seronok tengok anak membesar depan mata. dari berat 2kg lebih, sekarang dah 5kg, terasa sungguh fateh tengah membesar dengan sihatnya. Alhamdulillah, fateh minum susu badan sepenuhnya. Pengalaman pertama kali menyusukan anak, memang tak mudah. Kita dan baby masing2 baru belajar benda baru, jadi memang akan menimbulkan tekanan. Tapi yang penting jangan putus asa. Keep learning dan keep trying. 


Insyallah, fateh masuk 4 bulan ni, aku masukkan dia ke nursery. Jadi sebelum nak hantar tu, dah kena buat persediaan la. Ajar dia menyusu guna botol, ajar tidur tanpa buai. Alhamdulillah, fateh good boy, senang nak ajar dan tak meragam. Ikut je apa mama dia suruh buat.

Itu serba sedikit la kisah tertangguh aku 3 bulan ni. Dalam next post aku akan ceritakan pengalaman bersalin under fpp, pengalaman menyusukan fateh, pengalaman sakit batu hempedu. Banyak benda nak sembang ni..hihi.

Apa2 pun syukur alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Terima kasih pada yang mendoakan aku dan baby. Aku doakan semua kawan ttc dapat merasa pengalaman yang sama juga.




10 comments:

  1. alhamdulillah..comelnya awak fateh..moga membesar jadi anak soleh dan jadi asbab untuk mak dan ayah fateh ke syurga..aminn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Semoga fateh membesar menjadi anak yg soleh

      Delete
  2. Alhamdulillah tahniah sis, comelnya baby. Seronya ada baby kan, Insya Allah lps ni turn sy pulak doa2kn utk sy juga ya sis..moga baby fateh jdi ank yg soleh buat ibu ayah amin

    ReplyDelete
  3. wahhh alhamdulillah tahniah sis :) - my name iqa

    ReplyDelete
  4. thank u sharing banyak sangat info.

    ReplyDelete