My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 28 September 2017

My Breastfeeding Journey

Syukur alhamdulillah aku diberi kesempatan untuk breastfeed (bf) al fateh. Dulu sebelum ada anak, aku anggapkan bf ni mudah sgt. Masukkan je la breast dalam mulut baby, settle. Tapi bila dah hadap sendiri, susahnya Ya Allah. Rasa nak give up pun ada. Sebab tu pahala menyusukan anak ni besar. Cabaran rupanya.

Aku cerita history la sikit masa awal2 nak belajar menyusukan al fateh. Malam pertama fateh lahir, memang aku dah terlantar atas katil, nak duduk pun tak boleh. Nurse tolong la baringkan fateh kat lengan aku, dan cuba hulurkan breast dekat mulut dia. Tapi masa ni susu pun takde lagi. Esoknya aku dah boleh turun katil, aku usahakan lagi nak susu kan fateh walaupun susu belum keluar lagi. Dalam hati risau jugak la, ada ke susu ni. Sambil2 tu nurse bagi juga susu dekat fateh, maybe sebab aku bersalin czer kot. Sampai tengah malam aku berusaha susukan fateh. Memang tak cukup tidur. Sambil susu kan fateh, aku sembang dengan fateh. 'Fateh, kita sama2 belajar ye. Mama pun baru nak belajar susukan fateh ni, fateh pun baru belajar cara nak menyusu. Fateh budak baik kan'. Itu la ayat aku ulang2.

Alhamdulillah, hari esoknya susu dah keluar. Tapi aku struggle nak bagi susu kat fateh sebab fateh masih tak pandai nak latch. Sikit2 puting terkeluar balik. Dan puting aku pun rasa sakit. Bila tanya kawan2, diorang kata kalau caranya betul, menyusu bukan moment yang menyakitkan. Aku susah hati sungguh la, kenapa sakit ni. Sampai kan rasa fobia nak susukan fateh sebab sakit sangat. Akhirnya aku amik inisitif tengok dekat youtube. Macam2 video aku tengok, akhirnya aku faham cara nak bagi susu macam mana. Tinggalnya, fateh sendiri kena belajar cara nak latch. Ambil masa juga la, mungkin hampir sebulan baru fateh betul2 pandai. 

Dua minggu pertama, aku menyusukan fateh sambil duduk. Ye la, fateh kecik lagi, boleh lagi dipangku. Tapi bila susukan sambil duduk ni, kurang la aku dapat berehat. Malam2 tiap 2 jam kena bangun lagi. Weng sungguh la kepala. Masuk minggu ke 3, aku belajar cara menyusu sambil baring. Walaupun susu baring, aku tak la tidur. Aku masih kena tengok fateh menyusu, takut2 dia lemas pulak. Tapi sekurang2nya kurang sikit penat aku. Masa ni aku mula rasa seronok menyusukan fateh. Tapi dalam seronok2 tu, ada pulak yang tegur (dirahsiakan la sapa) aku menyusu sambil baring. Tak elok la, dia dulu tak buat macam tu la. Dalam hati, anak aku, sukati aku la nak susukan macam ne.

Lama kelamaan, fateh dah pandai latch. Sekarang waktu menyusu waktu yang sangat best. Lagi2 sambil tengok tv..hahaha. Kalau malam, susukan fateh sambil baring, memang dengan aku lelap terus.

Bagi ibu2 yang menyusukan anak, bab bengkak susu ni memang tak boleh lari. Sepanjang 4 bulan aku menyusukan fateh, ada jugak 4 5 kali aku kena bengkak susu. Nak katakan aku skip susukan fateh tak jugak. Cuma susu macam tersumbat dan tak mau keluar. Sakitnya, MasyaAllah. Seram sejuk setiap kali bengkak susu. Cara aku tangani masalah ni adalah dengan mandi air suam dan urut disekitar breast yang bengkak. Then, cepat2 bagi fateh menyusu. Fateh memang marah kalau bagi susu dekat breast yang tengah bengkak sebab penat dia latch tapi susunya tak keluar. Tapi mamanya kena paksa jugak la, tidak siksa wooo. Sambil2 menyusu tu fikirkan benda2 yang happy, kalau stress lagi la susu tu malas nak keluar.

Insyallah, kalau ada rezeki, aku akan usaha juga menyusukan fateh sampai dia 2 tahun. Sekarang bila dah start kerja, gigih la aku mengepam setiap 3 jam sekali. Lagi pulak susu yang aku pam nak kena bekalkan fateh ke sekolah esoknya. Maka nak tak nak kena gigih jugak. Buat masa ni aku pakai pam malish ilaria, tapi aku gunakan breast shield cimilre yang handfree. Senang aku mengepam sambil buat kerja. So tak la terganggu kerja aku. Aku sangat mencadangkan breast shield ni untuk ibu2 bekerja. Yang senang shield ni compatible dengan banyak motor. So tak ada masalah sangat la.

Sampai sini saja. Buat ibu2 semua, selamat menyusukan anak anda dengan jayanya. Bagi yang belum ada peluang, aku doakan yang terbaik untuk korang semua. As salam.
 

4 comments:

  1. Sy ingt mudah nak meyusukn ank ni, rupanya mencabar juga.. Insya Allah moga urusan awak d prmudahkn amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. mencabar tapi tak mustahil. Yang penting kena positif selalu =)

      Delete
  2. enjoy ur journey beb...

    doakn kiter dpt merasai nyer gak

    ReplyDelete