My Atkins and TTC Journey

Tuesday 16 December 2014

Trip ke Langkawi - Day 2

Sambungan daripada entri Trip ke Langkawi - Day 1

Day 2

Selepas semua dah siap bersarapan. Aktiviti pertama yang kitorang buat adalah Island Hoping. Island hoping ni aktiviti berjalan-jalan ke 2 pulau dengan menaiki bot. Aku dah deal siap-siap dengan orang motel untuk arrangekan bot. Untuk trip ni aku amik 2 boat, satu untuk 10 orang, dan satu lagi untuk 16 orang. Total cost RM750. Lebih kurang RM29 sorang. Kalau standard range adalah dalam RM30 - RM35 sorang. Pandai-pandai la korang cari pakej yang murah ye.

Pukul 845, kami dah siap gerak ke jeti. Mula-mula kami pergi ke Pulau Beras Basah. Aktiviti kat sini cumalah melepak dan mandi laut. Kalau nak mandi bawak la apa-apa yang patut or pakai la baju yang sesuai untuk mandi ye. Tapi cadangan aku, kalau tak nak mandi pun, pakai je seluar yang simple2 sebab confirm akan basah bila nak naik bot. Jangan la pakai baju kurung. Kesian aku tengok makcik-makcik (orang lain la) nak naik bot pakai baju kurung, terselak nanti tak ke haru.

Lepas dari Pulau Beras Basah, kami ke Pulau Dayang Bunting. Dalam perjalanan kami singgah tengok helang. Kalau bawak roti, boleh la tengok macam mana helang ni mencagut.

Dekat Pulau Dayang Bunting la, aktiviti pulak kena berjalan jauh nak ke tasik. Kalau mak-mak ada masalah lutut, biar la diorang berehat je di pondok2 yang disediakan, kesian nanti dorang nak kena daki tangga. Dekat tasik, sapa nak merasa berenang dalam tasik boleh la try, boleh jugak naik bot kayuh. Kena sewa saja. Hati-hati dengan monyet. Monyet dekat pulau ni sangat bijak dan ganas. Dorang akan target plastik beg sebab tahu biasanya ada makanan.

Lebih kurang pukul 1, kami dah sampai ke jeti chenang semula. Sebelum meneruskan aktiviti seterusnya, kami pergi makan dlu. Macam aku cakap sebelum ni, harga makan di kawasan Chenang memang agak mahal sedikit. Total makan tengah hari untuk 26 orang adalah RM260.

Lepas semua dah kenyang, next destination adalah cable car atau nama lainnya Panorama Langkawi. Perjalanan dari Chenang agak jauh, lebih kurang 1 jam juga. Sampai di sana cepat2 la serbu kaunter tiket ye, terutama kalau korang pergi waktu cuti sekolah. Kami sampai dalam pukul 3, dapat tiket masuk jam 4. Tiket ni dia bahagikan ikut masa. Beza tiap masa adalah selama 15 minit. Ready la IC siap2 bila nak beli tiket. Kalau 26 orang, ready la 26 orang. Harga tiket adalah RM35 dewasa dan RM25 untuk kanak-kanak. Ada IC ada diskaun lagi. Sementara menunggu turn nak naik cable car tu, boleh buat aktiviti lain or pergi cuci mata sebab ada banyak kedai dekat kawasan tu. Kitorng ni budak-budak siap naik kuda dan main bola ape tah dekat tasik kt situ.

Habis cite cable car, masing-masing memang dah lembik la. So kitorng balik terus ke motel, mandi dah berehat. Itu pun dah sampai pukul 6 petang.

Pukul 8 malam, kami bersiap pula keluar untuk makan. Berdasarkan review dari adik keje kat motel ni, dia cadangkan untuk makan seafood dekat satu kedai di kawasan bukit malut. Harga dan rasanya ok, katanya la. Kalau korang search guna waze, memang sesat sampai ke kuah la, aku cakap sebab aku dah kena. Hampeh betul. Search punya search akhirnya dapat la tempatnya. Nama restoran ni Restoran Nelayan Bukit Malut. Kawasan dia agak terpencil. Berhampiran dengan hospital Langkawi. (gambaran dia lebih kurang macam ni, kalau hospital langkawi belah kanan korang, depan sikit akan ada traffic light, masuk ke kiri, terus sikit, korang akan nampak signboard dan simpang nak restoran di sebelah kiri). Pergi awal sikit sebab masyarakat sangatlah ramai.
Harga memang murah berbanding dekat Chenang. Aku ambil 8 ekor ikan (6 siakap 2 bawal), udang, sotong, siput (26 orang makan..tak tau la kg, tapi memang banyak), total semua RM650. Kalau dekat Chenang mau dekat seribu kau.

Tapi kalau korang nak makan juga di Chenang, aku cadangkan kalau takat 3 4 orang boleh lagi makan kt seafood dekat Chenang. Pergi la makan dekat restoran Haji Ramli. Rasa dia memang sedap. Aku makan untuk 4 orang RM200 jugak la.

Perut dah kenyang, hati dah tenang, kami pun pulang ke motel, dan tido dengan nyenyaknya.
Tunggu entri seterusnya...jeng jeng jeng.