My Atkins and TTC Journey

Tuesday 16 December 2014

Trip ke Langkawi - Day 1

Pergh..bersawang blog aku...haha..sorry la kengkawan, lama dah aku tak update blog. Puncanya sebab aku sedang berehat untuk berTTC buat masa ni dan fokus pada benda-benda lain. Lagi pun aku dan suami merancang untuk buat baby tahun depan. So sementara tu, aku sibukkan diri aku dengan aktiviti-aktiviti lain.

Baru-baru ni je, aku dan family dah selamat sampai ke Langkawi. Ni kira family trip la. Perancangan nya dah dibuat sejak awal tahun lagi. Bukan senang nak handle ahli kumpulan ni. Trip kali ni ada 26 orang semuanya. 20 dewasa 6 kanak-kanak. Aku pulak selaku ketua kumpulan. Dari A sampai Z aku uruskan, yang penting aku nak family aku puas berjalan. Ada jugak makcik pakcik aku yang dah lama gile tak sampai Langkawi, ada yang tak pernah sampai pun. So aku nak pastikan percutian diorang kali ni bermakna.

Memandangkan trip kali ni hanya 3 hari 2 mlm, so pergerakan dan aktiviti kami agak limited. Aku terpaksa plan aktiviti padat gile dengan masa yang ada. Aku cerita by hari la ye.

Day 1

Day 1 ni banyak pasal perjalanan je pun. Sebab group family aku ni dari Kelantan, ada kenduri di sana. Aku dan suami naik flight dari KL. Kalau naik flight, perjalanan 24 minit. Untuk naik feri, boleh naik dari jeti Kuala Kedah atau Jeti Kuala Perlis. Family aku naik dari Kuala Perlis. Tiket ke Langkawi RM18 untuk dewasa dan RM13. Tiket terakhir jam 7 malam. Nasib baik family aku sempat kejar feri dapat tiket pukul 6. Lebih kurang pukul 730 baru sampai jeti Langkawi.

Sewa kereta aku dah settle siap-siap. Call je syarikat kereta sewa di Langkawi dan deal terus. Aku sewa 2 bijik van. Berjaya dapat diskaun. RM900 untuk 2 hari. Biasanya sewa bila peak day ni mau cecah RM300 sebijik van. Dua van dah RM600. Dua hari dah RM1200. Dapat RM900 tu dah jimat banyak la.

Dari jeti Langkawi, terus ke Hotel. Hotel pulak aku pilih duduk di Sweet Inns Motel, dekat Pantai Chenang. Aku suka duduk area chenang sebab senang nak cari makan dan dekat dengan tempat-tempat lawatan. Pilihan pertama aku sebenarnya nak duduk dekat AB motel. (AB Motel memang sangat best) Tapi book masa bulan 8, dah penuh dah untuk bulan Disember. Motel tepi laut memang macam pisang goreng panas la lakunya. So terpaksa la aku pilih motel yang tak tepi pantai, tepi jalan..huhu..tapi no worries, korang boleh jalan guling-guling je pun nak ke pantai tu.

Harga bilik ni untuk semalam ada macam-macam harga. Untuk family room RM130, tapi aku request extra bed, so jadi RM150. Untuk standard room, RM110. Semuanya termasuk breakfast. Tapi dari segi pilihan breakfast tak banyak la, dan kurang sedap..huhu. Kalau nak makanan lain, boleh order di motel tu, or boleh jalan keluar dari motel, ada banyak kedai makan dekat luar. Tapi ready duit je la ye, harga makan di Chenang memang agak mahal. Sesuai la dengan standard tepi pantai la kot.

Itu saja la cerita untuk hari pertama. Cerita hari seterusnya di entry seterusnya ye.