My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Friday 5 June 2015

Kalau Mengandung Kena Senyap2..hishhhh

Cerita ni dah lama, aku cuma teringat je. Masa aku first time mengandung (tapi tak jadi tu) tahun lepas, aku ada buat satu post kat blog ni. Tujuan post tu adalah untuk memberi semangat kepada kawan2 PCOS dan berkongsi ilmu kepada yang sama-sama berusaha nak dapat anak. Aku share juga kat FB tentang post yang aku buat tu. So secara tak langsung, ada la kawan2 dan sedara mara yang tahu aku mengandung setelah 3 tahun kahwin. Ramai la yang ucapkan tahniah, dan tak kurang juga yang bertanyakan tips.

Dijadikan cerita, tak ada rezeki aku dan suami, aku gugur. Sedih tu sedih juga, tapi hidup diteruskan. Satu hari, aku call seseorang (dirahsiakan) yang baru balik dari menunaikan haji. Nak bertanya khabar la kononnya. Nak tahu apa yang sedihnya? Dia cakap, lain kali mengandung jangan cakap kat orang, nanti ada orang dengki ke apa, dibuatnya tak baik kat kita. 

Kalau korang la jadi aku, sentap tak kalau dengar orang yang baik dengan kita cakap macam tu? Apa yang seseorang tu cuba sampaikan? Adakah sebab aku bagi tau dekat orang, aku gugur? Jadinya salah aku la? Terpikir jugak, ada jugak ke orang yang dengki dengan aku yang dah 3 tahun kahwin tak ada anak ni?

Bagi aku, semua tu kerja Allah. Jangan pertikaikan. Bila mengandung kita bersyukur, kita tak mengandung pun kita bersyukur, kita gugur pun lagi la kena bersyukur. Allah kan sebaik2 perancang. Ikut je la perancangan Allah.

Bagi seseorang tu, walau pun dah lama berlalu kata-katamu itu, hati ku masih terguris sehingga kini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment