My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 30 September 2015

Hikmah

Aku sebenarnya tak suka nak cerita sedih-sedih sangat dalam blog aku ni. Tapi, ada masanya memang tak ada tempat aku nak luah perasaan. Aku rasa, ni aku rasa la, orang yang tak ada masalah untuk TTC tak akan dapat menyelami perasaan orang yang memang susah nak dapat anak. Buktinya, bila aku luahkan perasaan pada orang yang memang dah ada anak, respon dia sangat mengecewakan berbanding orang yang betul-betul ada masalah nak dapatkan anak.

Or even, kalau aku luahkan pada orang yang belum kawin. Sama ada dia akan jadi sangat positif or sangat negatif. Sangat positif maksudnya dia tak boleh rasa lagi pressure nak dapat anak. Yang negatif pulak lebih kepada, 'kau untung la dah kahwin, aku ni tak tau bila nak kahwin'. Memang betul la apa diorang ni cakap. Sebab tu kalau kita susah, kita tengok orang yang lagi susah dari kita. Baru kita tahu erti bersyukur.

Tapi, luahan aku kali ni bukan sebab aku tak bersyukur. Ini lebih kepada sedih. Sedih kali ni, bukan takat sedih sikit-sikit. Sedih macam di tikam pisau kat hati. Bukan sekali tikam, berkali-kali (haa, betapa nak cakap sedihnye tu).

Apa punca aku sedih sangat ni? Dalam masa 2 bulan je ni, aku dapat 5 news kawan-kawan yang baik dengan aku mengandung. Dapat tahu berita baik yang pertama, aku dah melalak dah. Lepas tu, tak sampai seminggu, dapat lagi tau dari kawan lagi satu. Dan terus la bersambung sampai ke hari ni, kawan aku yang ke lima pulak mengandung.

Kau faham tak perasaan tu? Aku bukan dengki, malah aku happy untuk diorang. Tapi aku sedih sebab aku tak dapat lagi nak rasa pengalaman tu. Tapi aku memang sentiasa yakin ada hikmah disebalik perancangan Allah. Tapi aku kena akui, aku manusia biasa, rasa kecewa tu perkara biasa.

Solution untuk masalah macam aku ni? Aku rasa tak akan ada solution. Perasaan ini akan keep on terjadi setiap kali aku tahu orang-orang terdekat aku mengandung sampai la aku sendiri mengandung nanti.
 




No comments:

Post a Comment