My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 5 September 2016

Second Appoinment dan IUI - Klinik Dr. Hamid Arshad

Selepas jumpa doktor Almy hari tu, doktor dah siap2 bagi clomid untuk makan kalau aku period. Jadi bile dah period, aku kena makan clomid dari hari kedua sampai la hari keenam. First day period pulak aku kena call klinik untuk dapatkan tarikh next appoinment. Doktor dah tetapkan aku kena jumpa dia dalam hari ke 19 or 20 sebab dijangkakan telur aku akan matang dalam waktu tu. Jadi bila dah kira-kira, hari 19 dan 20 aku jatuh hari sabtu dan ahad. As usual, timing aku sentiasa tak kena. Maka, date jumpa doktor dianjakkan ke hari isnin iaitu hari ke21.

Bila sampai hari yang ditunggu-tunggu, pukul 730 aku dah sampai depan klinik. Macam biasa kena tulis nama dulu, Alhamdulillah, aku orang pertama sampai. Selesai breakfast, 830 naik semula ke klinik. Bila dah register, tunggu doktor panggil dalam pukul 9. Masuk bilik doktor terus doktor nak scan telur. Alhamdulillah, ada 1 telur dekat ovari kiri. Terus doktor suruh buat iui masa tu. Aku pulak masa tu terkejut jugak la, rasa macam cepat pulak nak buat iui ni. Tapi nak tunggu apa lagi kan, aku terus setuju.

Keluar bilik doktor, tugas husband pulak kena keluarkan sperm. Kemudian kami kena tunggu sperm diproses. Katanya dalam 45min siap, tapi tunggu punya tunggu, dalam 1230 baru nama aku kena panggil.

Masa ni dah berdebar2 la, macam2 zikir keluar. Doktor kata sperm husband cantik. Alhamdulillah. So sekarang turn aku pulak. Baring atas katil, lepas tu nampak doktor dah keluarkan muncung itik..seram siot. Procedure seterusnya aku tak yah cerita la ye. Tapi sakitnya, perghhh..memang menusuk kalbu la. Ada orang buat iui tak rasa apa2 kan. Aku pulak lain, sakitnya sama macam buat HSG. Doktor kata sebab pintu rahim aku sempit, so dia kena bukak. Maka menahan sakit la aku atas katil tu.

Selesai procedure, aku kena baring dalam 5 minit. Doktor advice untuk bersama dengan suami 2 3 kali lagi selepas ni. Kemudian tunggu 3 minggu untuk tau result.

Pukul 1 selesai semua nya, kos untuk iui adalah RM900. Maka bermula 3 weeks wait aku. Segala aktiviti lasak diberhentikan serta merta. Diet masih diteruskan. Semoga ada rezeki kami suami isteri untuk menimang cahaya mata kali ni. Insyallah.


5 comments:

  1. moga kali ni ada rezeki awk dpt kn baby...doa kn kiter samer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah, Amin. Babydust to your sis.

      Delete
    2. kiter baru lg kawen masuk bln ke 4 period terus x dtg..semlm cek doctor pakar dah,,,just hormon then doctor suk kurus kn badan,,memg kiter tgh ada program tp stop da sbln gak la sbb tkot ada kn,,so smlm da g jp pakar then ckp betol2 kosong so pas raya haji misi baru bermula la kn

      Delete
    3. memang kalau nak conceive kena turunkan berat. sebab berat berlebihan mempengaruhi hormon kita. Insyallah, kita usaha, selebihnya kita tawakal.

      Delete
    4. tu la..sesama la kiter yer,,,

      Delete