My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 10 November 2016

My Nine Months Journey - Cabaran Mengandung

Assalamualaikum semua. Semoga masing-masing masih kekal positif. Salam perkenalan pada kawan2 yang baru add aku dekat fb. Dekat fb aku tak share lagi news yang aku pregnant. So, korang memang takkan dengar aku update pasal pregnancy la dalam fb. Cukup la aku share kat blog ni dulu, sebab blog ni memang khas untuk kita-kita yang berusaha nak anak.

Bagi yang masih mencuba, teruskan amalan pemakanan sihat, banyakkan bersenam, banyakkan berdoa, dan kekal positif. Jangan stress2 ok.

Ok, nak share sikit tentang cabaran yang aku hadapi sepanjang aku pregnant 3 bulan ni. Baru 3 bulan. Ada 6 bulan lagi nak lalui. Tapi Alhamdulillah, 3 bulan aku tak la terlalu sukar. Aku tak mengalami sebarang alahan, takde muntah2, takde yang jenis terlepek je. Kadang2 tu ada la, tapi tak teruk. Makan pun aku tak memilih. Semua aku boleh makan. Cuma aku jaga la sikit pemakanan. Sehabis baik aku kurangkan pengambilan gula. Air manis aku kurangkan, paling sangat pun aku minum susu or jus buah. Nasi memang aku kena ambil sebab level lapar aku sekarang berada di tahap maksima. Setiap 2 jam akan kelaparan.

Apa yang jadi kalau aku biar je aku lapar, makan datangla macam2 sakit. Kembung perut la, pedih ulu hati la. Penah satu malam, tengah tidur, tiba2 terjaga sebab perut teramat sakit. Kembung angin. Padahal sebelum tidur dah bantai makan nasi. Fuh, memang tak tahan. Nak buat apa pun tak tau. Nak sapu ubat pun takut. Akhirnya mintak en suami urut tanpa ubat la. En suami memang hebat mengurut. Dia tekan sikit2 je, dia pulak yang sendawa. Lepas urut baru la lega sikit, dapat la tidur. Esoknya terus ambil cuti, dan mintakkan en suami buatkan sup bubuh halia banyak2. Aku buat jugak air madu dan halia. Alhamdulillah lega. Cuma bila lapar aku makan untuk elakkan sakit semua. Makan sikit pun takpe, janji cukup untuk hilangkan lapar.

Satu lagi cabaran yang aku hadapi adalah sakit pinggang. Sakit yang lebih kepada lenguh. Bukan dekat bahagian pinggang je, bermula dari tulang punggung sampai la ke bahu. Biasanya sakit bila nak tidur la. En suami jugak la jadi mangsa untuk urutkan. Aku ada beli satu ubat spray ni. Nama Biobax. Memang membantu la ubat ni. Ubat ni pun memang khas untuk ibu mengandung. Kalau tak mengandung, lagi la boleh. Nanti aku share gambar.

Gambar seperti yang dijanjikan
Setakat ini je aku nak share untuk post kali ni. Next week aku ada check up dekat dr Hamid, nanti aku share perkembangan baby. Doakan semuanya sihat, semoga kawan2 aku pun sihat dan happy, Amin.

No comments:

Post a Comment