My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 4 January 2017

Pakej Berpantang/Confinement

Bila dah masuk 5 bulan ni, salah satu check list aku adalah untuk survey Pakej Confinement. Insyallah, plan memang aku nak berpantang dekat rumah mak aku, tapi memandangkan mak aku sendiri tak berapa pandai nak jaga orang berpantang dan dia pun dah tak larat nak jaga baby, maka aku dan en suami bercadang untuk amik saja pakej berpantang untuk membantu aku.

Semestinya masa berpantang nanti, aku nak rehat yang sangat mencukupi. Dapat pulak masa tu nanti bulan puasa..huhu. Kesian pulak ke mak aku nak kena jaga aku pulak kan. Pada mulanya aku cadang nak mintak makcik jiran dekat rumah yang tolong jagakan. Tapi malangnya makcik tu dah tak jaga orang pantang. Makanya, aku pun mula la menjalan survey. Tak susah pun, google je, macam2 pakej yang ada. Kau boleh nak pilih yang stay ini or just home visit. Kau boleh pilih berapa hari yang kau nak. Cuma perlu sediakan duit.

Bagi memudahkan aku untuk membuat pilihan, as usual, aku suka guna excel (budak account kan)..haha. So, ini hasil survey aku:


Bila dah survey, tengok harga untuk pakej 14 hari, kebanyakannya mencecah 3k. Agak mahal la. Bila minta pendapat kawan2, ramai yang tak setuju dengan harga ni. Tanya mak aku pun dia tak setuju. Mahal sangat katanya.

Makanya mak aku pun cuba membantu cari jugak other confinement lady. Cari punya cari, tanya orang2 kampung, dapat la kami contact beberapa orang. Akhirnya aku dan mak aku berkenan dengan seorang kakak ni. Kakak ni pun dicadangkan oleh kawan mak aku yang pernah upah CL ni untuk anak dia. Deal punya deal, akak ni bagi harga dalam RM100 sehari untuk menguruskan aku dan baby. Jauh beza harga dengan yang aku survey dekat internet.

Selesai satu masalah. Insyallah review pasal akak ni akan aku buat bila dah bersalin nanti la ye. Semoga semuanya dipermudahkan.

4 comments:

  1. Assalam sis.. boleh share num yg jaga pantang tu tak? Kalo sis recommend la, dia jaga okay tip top..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, tak berani nak recommend lagi. Bersalin bulan 5. After bulan 5 baru saya bg review ye =)

      Delete
  2. Replies
    1. Wsalam. Saya cuma ambil kakak ni utk mengurut saja. Kalau dr segi mengurut saya blh komen la 😊. Sedap, tapi agak mahal. Mungkin sbb dia cas transportation. Sy bg no akak ni ye kak ema 0172333714

      Delete