My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 19 January 2017

My Nine Months Journey - Week 22

Alhamdulillah, baby dah masuk 22 minggu. Dah mula rasa gerak2. Dulu tertanya2 macam mana la rasa baby gerak dalam perut. Bila dah rasa, non stop kau kalau baby gerak. Sampai mamanya tak senang duduk. Tapi takpe la, janji baby sihat.

Ok, sambung cerita. Minggu ke 22 ni aku ada 2 check up. Dengan KK dan Klinik Dr. Hamid. Nak dijadikan cerita sejak kebelakangan ni, aku diserang pedih ulu hati yang teruk. Orang kata biasa la pedih ulu hati kalau mengandung ni. Terutama kalau perut lapar. Tapi dalam situasi aku, kalau pedih ulu hati masa lapar tu memang biasa. Lepas makan, hilang la sakit tu. Tapi ni ada extra sakit. Sakit ulu hati ni, hanya jadi kat aku 3 kali sepanjang mengandung. Sakitnya tiba2. Bukan sebab lapar. Bila datang sakit ulu hati tu, aku susah nak bernafas. Then, bahagian belakang tulang belikat, sakit sesakitnya. Solutionnya, aku makan gaviscon or minum air panas. Dalam 5 ke 10 min akan hilang. Aku pelik kenapa sakit sangat pedih ulu hati aku ni. Orang mengandung lain takde la teruk macam aku.

Jadi, disebabkan ada check up, aku ambil kesempatan tanya pada doktor. Bila tanya doktor dekat KK, doktor kata tu perkara biasa masa mengandung. Jadi dia bagi aku ubat macam gaviscon untuk persediaan. Kot2 la kena lagi.

Aku tak puas hati, next, check up dengan doktor aimi dekat klinik dr Hamid. Terus doktor aimi scan bahagian ulu hati aku. Masyallah, rupanya ada penyakit lain. Dr aimi cakap, macam mana la tak sakit, ada batu dalam hempedu aku. Sebab tu sakit tu datang tiba2 je, bukan sebab lapar. Aduh, serabut kepala aku, macam2 penyakit pulak datang. Disebabkan aku mengandung, tak ada rawatan yang aku boleh buat. Tunggu saja la lepas bersalin untuk buat check up.

Tapi doktor aimi ada advice untuk amalkan minum air epal hijau dan lemon untuk kurangkan penyakit ni. Nasib dah beli slow juicer, memang kena jadi peminum tegar epal hijau la nampaknya. Alhamdulillah, baby tak ada sebarang masalah. Membesar dengan jayanya. Biar mama je sakit ye sayang. Anak mama, mama doakan sihat2 selalu.

1 comment: