My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 26 March 2017

Kesah GDM

Alhamdulillah, sekarang kandungan aku dah mencecah 32 minggu @ 8 bulan. Tak lama lagi dah nak tunggu baby keluar. Makin dekat tarikh nak bersalin, maka makin banyak la appoinment yang aku kena pergi.

Selain dari regular check up dekat Klinik Kesihatan, kena jugak refer FPP. Last check up dengan KK masa minggu ke 28, aku kena minum air gula. Dulu masa minggu 16 dah buat sekali. 28 minggu lagi sekali. Ingatkan dah lepas la. Rupanya sangkut jugak...waaa, tambah satu lagi penyakit GDM (kencing manis ketika mengandung). 

Seminggu lepas minum air gula, nurse KK telefon bagitau yang aku kena GDM. So kena buat test BSP (ala, check darah yang kena cucuk kat hujung jari tu). BSP ni kena buat 4 kali sehari, sekali 2 minggu. Nasib baik la mak aku memang ada alat test ni. Maka aku pinjam je la dan buat kat rumah. Result nanti aku cuma bawak bila check up. Alhamdulillah, bila buat BSP bacaan normal. Kalau setiap kali test, bacaan ok, takde masalah la. Tapi kalau tinggi, berkemungkinan kena cucuk insulin dekat perut. Tu yang aku tak mampu tu. Semoga semuanya ok la sampai melahirkan.

Dan untuk pengetahuan semua (mana yang tak tau la), bila dah ada GDM ni, kena bersalin on time 38 minggu. Tak boleh lebih. Kalau 38 minggu masih takde tanda nak bersalin, memang kena induce la. Doktor kata ini untuk elakkan baby terlebih besar. Sebab bila dah ada GDM ni, potensi baby nak besar adalah tinggi. Nanti besar sangat, rabak pulak bila nak bersalin nanti.

Result yang aku dapat semua ni kena bawak bila appoinment FPP. Doktor geleng kepala je tengok rekod aku. Macam2 penyakit...hahaha. Nak buat macam mana doktor, saya dah jaga makan pun, tapi nak kena jugak macam mana kan.

Macam mana perkembangan kawan2 TTC aku yang lain? Update la sikit. Nak tau jugak kot2 dah ada good news ke. Anyway aku doakan yang terbaik untuk semua. Berjumpa lagi nanti. Kot2 aku rajin lagi la nak update blog sebelum beranak..hihi.


6 comments:

  1. Insya Allah next week sy ada apoiment dgn doktor, tak taw apa plak doktor sarankan lps ni. Hope semuanya d prmudahkan awak brsalin, x sbr nak tgk baby awak

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga dipermudahkan urusan kita berdua =)

      Delete
  2. hai..semoga Allah permudahkan semua untuk awak ya..sya masih berttc..rehat kejap dari ambil ubat-ubatan...cuba sendiri dulu..lepas ni sambung jumpa doc balik..doakan saya! :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah, jaga kesihatan ye. semoga semua dimudahkan untuk awak.

      Delete
  3. hi nk tny means FPP still accept patient yg ada GDM? only for diet control or insulin pun dia ambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tak ada masalah sebab yang akan assist kita pun pakar. Tapi better call untuk confirmation

      Delete