My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 30 April 2014

Kasi cerita sejarah dulu

Sebelum aku bercerita lebih lanjut pasal Diet Atkins (DA) dan TTC (Try to Conceive) aku ni, lebih baik aku cite sikit sejarah tercetusnya idea semua ni. 

Aku berusia 28 tahun, telah berkahwin pada tahun 2011 dan belum lagi dikurniakan zuriat. Sebenarnya sejak dari mula period (tingkatan 1), period aku tak menentu, kejap ada kejap takde. Pernah setahun dua kali sahaja dan pernah dua bulan period tanpa henti. Bulan puasa agak-agak aku sehingga umur 28 ni ada kot 2 kali je tak puasa, biasa nye mesti puasa penuh. Orang lain mesti cakap, syok la, tak yah ganti puasa, tapi jauh di lubuk hati, aku pun teringin nak ganti puasa..huhu..(bajet rajin je). Jadi dari awal-awal akhir baliqh aku, dah tingtong dah semua. Tapi masa tu belum kahwin, tak heran sangat la period ke tak. Check doktor pun, doktor bagi ubat turun darah or doktor tak buat ape2. 

So sampai la masa aku dah kahwin, gejala period tak betul ni terus melanda. Jadi kesannya, aku tak mampu nak dapat zuriat walau pun dah masuk tahun ketiga aku kahwin. Kawan-kawan, sedara-mara yang kawin selepas aku mula dah menampakkan hasil, mak mertua dah tanya, opah mertua dah tanya, bila nak ada anak?huhu..jawabnye, tak de rezeki lagi...dulu, baru-baru kawin memang stress menjawab soalan-soalan cepucemas tu, tapi dah masuk tahun ketiga ni, dah tak heran dah. Dah lut kut.

So, nak dijadikan cerita, tahun pertama aku kawin, dalam 8 bulan la selepas tak berjaya jugak untuk hamil, aku pergi check di hospital Az- Zahra Bangi untuk tahu sebenar-benarnya apa masalah aku. Mula-mula nak pergi An-Nur, tapi tengok orang menunggu sampai luar klinik, aku pun pergi la ke Az-Zahra. Sebelah je pun. Mula-mula datang ingat dah boleh jumpa doktor, rupanya kena buat appointment dulu. Takpe la, kita ikutkan je. So lepas seminggu lepas tu, sampai la masa aku berjumpa doktor. Kawan-kawan rapat aku pesan awal-awal, bawak suami sekali, takut aku tak kuat nak dengar apa yang doktor nak cakap. So, aku paksa la encik suami ikut. Appointment buat pukul 10, ingat datang la pkl 930 ke kan, boleh jumpa doktor pukul 10. Rupanya dah berlambak orang tengah tunggu turn. So, kena juga la tunggu dalam sejam setengah macam tu baru sampai turn aku.
Ok, cerita seterusnya, akan bersambung....

No comments:

Post a Comment