My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 30 April 2014

Tekanan Darah Tinggi



First time check, masa tu belajar lagi, BP aku lebih kurang 130/90, masa tu dalam umur 22 kot. Doktor terkejut la, muda lagi tekanan darah dah tinggi. Tapi sebab baru lagi detect, tak de ubat pun yang makan. So sejak hari tu, aku selalu sakit belakang leher. Kalau check BP, kompem 130/90 ke atas.

Post sebelum ini aku ada cerita pasal doktor Az-Zahra yang suruh stabilkan tekanan darahkan. So selepas daripada tu, aku tak buat apa-apa pun, tiap kali jumpa doktor kalau sakit leher, doktor akan suruh makan ubat. Bila cerita pasal ni kat mak aku atau kat orang-orang lain, mesti semua suruh cara traditional, jangan makan ubat. Kalau makan ubat, kena makan seumur hidup, nanti sakit buah pinggang la, macam-macam la, sampai aku takut nak ikut advice doktor suruh makan ubat. Kesian doktor tu, penat dia belajar susah-susah, aku tak nak dengar advice dia, dengan cakap orang-orang lain pulak. So aku cuba la cara traditional, minum misai kucing la, makan tunjuk langit la, akhirnya sama jugak..rasanya tiap bulan mesti aku sakit kepala.

Akhirnya, yang membuatkan aku ambil keputusan nak makan ubat bila aku jumpa doktor dekat rumah aku. Doktor cakap "awak kena makan ubat, bahaya kalau tak makan ubat, mungkin awak akan mati cepat kalau makan ubat tapi maybe dalam umur awak 60 ke 70, tapi kalau awak tak makan ubat, mungkin awak boleh mati dalam umur 35 tahun sebab darah tinggi boleh akibatkan sakit jantung dan penyakit-penyakit lain". So aku agak tersentap, dah namanya sakit, sibuk tak nak makan ubat. Walaupun hidup mati tu di tangan Allah, sekurang-kurangnya aku kena berusaha nak jadi sihat.

So aku rujuk ke klinik kerajaan, seperti biasa tekanan darah aku sentiasa tinggi. Masa check up tu aku rasa BP aku dah 150/100 kot. Jadi doktor tanpa ragu-ragu suruh aku makan ubat tapi dos yang rendah, 5mg. Aku pasrah je la. Nak sihat punya pasal, lagipun aku kan nak pregnant. Makanya, seumur hidupku akan bergantung pada ubat ni. Tapi Alhamdulillah, dengan izin Allah, lepas makan ubat aku dah tak sakit-sakit kepala lagi. Maksudnya tekanan darah aku dah stabil. So salah satu requirement dari doktor Az-Zahra tu telah berjaya aku capai. Ada satu lagi yang belum dapat lagi, iaitu turun berat badan. Ok, pasal berat badan ni cerita lain pulak, panjang juga cerita ni, kalau rajin nak baca, baca la di next post ye.  

No comments:

Post a Comment