My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 28 September 2014

Aku dan TTC - Ini semua ujian dari Allah

Terima kasih pada yang sudi membaca post aku sebelum ini. Jika korang mengikuti pasti tahu yang aku berjaya hamil setelah hampir 3 tahun mencuba. Walau bagaimanapun, di saat ini, terdapat sedikit ujian yang terpaksa aku hadapi, mungkin ujian Allah atas dosa-dosa yang aku pernah lakukan.

Seminggu selepas aku disahkan pregnant, aku terus ke Klinik Kesihatan untuk buat buku pink. Masa ni kandungan aku masih lagi 5 minggu, masih baru lagi namun doktor minta buat buku segera sebab aku ada penyakit Darah Tinggi. Pagi isnin, jam 730 pagi aku dah mula beratur depan KK Presint 3. Memang ramai orang. Mulanya nurse di situ tak kasi bukak buku sebab aku tak buat appointment, tapi aku maklumkan yang aku ada darah tinggi dan nurse tu call doktor, terus aku dapat buka buku juga hari tu. Proses nak buat buku ni sangat laaaa lambat. Dari pukul 8 klinik tu bukak, sampai pukul 11, baru la sampai turn aku. Dah kena interview dengan nurse, check gigi, ambil darah dan ambil urine, jumpa balik nurse untuk further interview dan check up. Then sambung jumpa doktor. Lebih kurang pukul 12 macam tu baru dapat jumpa doktor. Doktor scan, masih belum nampak kantung. Doktor kata sebab masih awal. Sebenarnya dari pukul 8 lagi, aku dah mula rasa sakit dekat bawah perut belah kiri. Sakit yang amat sampai aku susah nak bernafas. Aku cakap dengan nurse dan doktor, katanya takde ape, mungkin angin. Jadi aku dengar kata angin, aku tak la risau sangat. Habis jumpa doktor terus pergi makan, mungkin lega kot angin ni. Habis makan dan balik rumah, sakit masih tak surut-surut. Malam tu aku siap muntah2, keluar semua isi perut.

Esoknya masih sakit, tapi aku pergi juga ke office. Tapi bila pergi ke toilet, aku perasan ada spotting warna coklat. Hati dah risau sangat. Terus call husband dan mintak dia datang hantar ke klinik. Kebetulan kereta aku masuk bengkel. Alhamdulillah dapat suami yang sangat baik dan memahami. Bila pergi ke klinik bagitau situasi aku, doktor scan semula. Doktor kata dalam rahim aku ni serabut, macam2 ada. Doktor suspect aku ectopic (luar rahim). Terus refer aku ke EPAU (Early Pregnancy Assesement Unit) dekat Pusat Bersalin Berisiko Rendah. Dengan segeranya aku ke sana tapi doktor takde. Nurse di situ terus suruh aku ke Hospital Putrajaya. Bila sampai di Hospital, terus ke Dewan Bersalin. Jumpa doktor dan dia scan lagi. Kali ni scan TVS. Doktor kata macam ectopic tapi tak boleh nak confirm lagi. Perlu buat ujian darah BHcg. Sekali ambil pada hari tu, sekali lagi ambil dalam temph 48jam. Doktor akan monitor ujian darah tersebut. Aku ikutkan je la.

Esoknya, sakit aku bertambah teruk. Nak bangun dan berjalan pun sangat sakit. Sampai mengalir air mata. Suami tengok pun tak sanggup terus decide nak pergi Hospital Pantai. Kami dari Putrajaya terus ke Kuala Lumpur, sampai di Hospital Pantai terus ke kecemasan. Masa ni masih sakit tapi tak seteruk awal pagi tadi. Tapi terpaksa juga naik wheelchair sebab jalan pun tersipu-sipu. Check punya check, dan jumpa doktor pakar (Dr. Paul Ng), doktor dengan pantasnya kata ectopic. Doktor suggest untuk operate malam tu juga dengan kos RM12 ribu. Bila dengar kos operation tu, ternganga aku. Terus aku kata, takpe la doktor, kami ke hospital Kerajaan je. Bila dah dengar nak kena operate ni, hati dah tak tentu arah. Tak tahu nak buat apa. Terus suami ajak pergi ke Hospital Putrajaya semula. Bila sampai sana, dah dekat pukul 4 petang. Kebetulan ramai pula yang nak bersalin masa tu. So aku ni jadi less priority. Tapi akhirnya aku dapat juga jumpa doktor pakar. Doktor masih cakap benda yang sama, tunggu keputusan darah. Doktor kata aku sakit tu mungkin disebabkan cyst di ovari kiri aku pecah. Memang terdapat pengecilan dalam cyst aku tu. Doktor masih bagi harapan bahawa baby masih selamat.

Esoknya hari khamis, aku datang ke hospital untuk ambil darah kali kedua. Aku kena datang semula ke EPAU esoknya untuk dapatkan keputusan.

Hari jumaat pagi, jam 8 aku dah sampai, nurse maklumkan doktor tak masuk lagi, pergi la sarapan dulu. Aku dan suami dah siap sarapan, datang balik. Baca buku, tidur, makan semula, sampai la pukul 12 baru doktor muncul. Yang buat aku hangin satu badan, dah lama tunggu doktor kata result darah belum ada lagi. So aku menunggu sia-sia je, buang masa. Doktor kata akan call bila ada keputusan, sampai ke sudah tak call2. Aku tak expect pun dia akan call, harapan sangat la.

Hari sabtu dan ahad, aku teruskan hidup aku. Tapi bleeding makin teruk. Aku dah pasrah je sekarang ni. Buntu dengan situasi sendiri. Hari isnin cuba call doktor di EPAU nak tahu keputusan darah (nak tunggu doktor yang call memang tak la, busy memanjang). Tapi keputusan still mengecewakan, no result. Jadi aku tunggu dan terus menunggu dalam kesakitan dan kebingungan.

p/s: Dulu husband kata kena cari duit banyak pergi hospital swasta, aku yang selalu back up hospital kerajaan. Selalu cakap hospital kerajaan bagus, tapi, dah rasa pengalaman sendiri...HAMPEH.

p/s: doakan terbaik buat aku dan kandungan. Jika bukan rezeki ku, aku redha.

No comments:

Post a Comment