My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 19 March 2015

Kerja Gila Aku - Pergi Nuang Sorang2

Cerita aku memang segila tajuk post ni. Konon2 hebat la kan..haha..tapi sila jangan buat macam ni.

Alkisahnya masa cuti yang panjang baru-baru ni, aku dah bingung dah duduk rumah tak buat apa. Jogging dah, kemas rumah dah, tengok tv cerita ulang2 dah, tido tak payah cakap la. Tiba2 terdetik plak rasa nak naik nuang. Aku tanya kawan2, takde sapa yang sanggup nak buat kerja gila dengan aku. Aku jenguk Group HACAM dekat FB, cari la sapa2 yang nak naik Nuang, so boleh aku tumpang. Akhirnya jumpa la sorang ni. Aku tak mau bagi nama dia atas sebab2 yang korang akan tau nanti. Kita gelar je dia Mr. A. 

Jadi aku dah pm siap2 Mr. A, tanya bila nak pergi, sapa lagi nak pergi, dia cakap ada lagi yang join, tapi berapa orang tu dia tak confirm sebab dia pun tolong guide je satu team ni. Kiranya aku tumpang team tu la. Dan terang2 aku cakap aku sorang je dan stamina aku tak la berapa kuat tapi tak la jugak lembik sangat.

Sehari sebelum pergi, aku dah prepare barang2 aku. Makanan aku make sure kan cukup, air 3 liter, ponco, torch light, energy bar, lengkap la semua sebab aku dah pernah naik Nuang, so aku tahu kemampuan aku. Lagi pulak aku nak naik nuang ni sebab aku nak try kasut baru aku sebelum naik Kinabalu nanti. Takmau la masa kat Kinabalu nanti, sakit ke apa, mana aku nak cari kasut ganti.

Pada hari yang dijanjikan, aku sepatutnya berjumpa dengan team tu dan Mr. A pukul 715 pagi dekat pintu masuk Pangsun. Pukul 5 aku dah gerak dari Putrajaya, singgah solat dekat masjid, singgah beli nasi lemak 2 bungkus lagi, dan sampai dekat pangsu before 715 pun. Sementara tunggu Mr A sampai, aku melantak dulu nasi lemak sebungkus untuk dapatkan tenaga before mendaki. 

Masa ni, aku tak tau lagi rupa Mr. A ni macam mana, so pasrah je la, sambil tunggu tu ada 2 lagi mamat India macam menunggu jugak. Lebih kurang pukul 730, Mr A sampai. Rupanya 2 orang india tu la team yang dia nak guide. So ok la. Kami pun teruskan perjalanan.

Harus la sebab aku seorang je yang perempuan, aku yang paling lembabkan. Dua orang india tu dengan pantasnya dah lama pecut kat depan. Mr A ni siap berenti kat pondok tengah2 jalan untuk makan. Jadi aku jalan la sdn bhd. Dalam aku jalan dulu tu, Mr A sempat lagi kejar aku dan kitorang jalan sama2 sambil bersembang. 

Dalam syok2 aku bersembang tu, Mr A boleh pulak cakap yang dia tak kan jalan sampai ke puncak. Mungkin sampai Kem Lolo je. Aku masa tu dalam hati, hangin je. Kau kalau nak naik sampai manapun, jangan cakap masa tengah2 dalam hutan tu bangang. Cakap sebelum pergi lagi. Kalau nak jadi guide, make sure every info tu clear. Tapi masa tu aku bersabar lagi la. Jalan sampai ke Lolo tak ada masalah bagi aku. Cuma semput bila lalu jalan yang mencanak dekat jalan balak. Aku dan bukit memang bermusuh.

So, bila sampai ke Kem Lolo, Mr A dah stop lepak. Aku tanya dia, sampai bila dia nak lepak situ, katanya sampai tengah hari. Tengah hari tu maksudnya dalam pukul 12 la kan? kalau ikut pemahaman aku la. Masa tu dalam lebih kurang pukul 9 pagi. Takpe la, biar la Mr A tu nak rehat ke apa, aku boleh lagi nak teruskan perjalanan. So aku decide untuk jalan sendiri ke Kem Pacat. Aku bayangkan naik pacat dan turun balik ke Lolo tak sampai 2 jam pun, so sempat jumpa Mr A balik dan terus balik. 

Jadi dengan hati bengang aku teruskan perjalanan ke Pacat. Mula2 aku agak yakin, tapi bila lama2 jalan sorang2 dalam hutan tu, aku rasa tak sedap hati. Nasib baik ada ramai jugak hikers lain yang aku selisih. Aku dah naik hampir separuh perjalanan ke Pacat then aku decide untuk turun semula. Aku fikir itu yang terbaik untuk aku. Takut la kalau ada apa terjadi, hari masih siang.



Dalam pukul 10 macam tu aku dah sampai dekat Lolo balik. Cari Mr A, dah takde. Dalam hati aku, BABI punya orang. Kau tinggalkan aku sorang2, perempuan, dalam hutan ni. Mentang2 aku dah kawin, kau main tinggal je aku, kot2 aku ni anak dara, sampai ke rumah kot kau hantar aku. Kalau dah pukul 12 tu takde aku faham la, ni baru pukul 10. Tengah hari apa nya.

Nasib la dekat Kem Lolo tu ramai orang yang tengah camping, jadi aku tak la risau sangat. Bagi mengubat hati yang tengah bengang tu, aku melepak la dulu dekat Lolo sambil duduk mengadap sungai. Nasib beli lebih nasi lemak, memang syok la sambil makan nasi lemak sambil main air sungai. Lupa sikit aku pasal si bangang Mr A tu. Baring2 semua, main2 air sungai, keringkan kasut, sampai la pukul 11 pagi. Pukul 11 aku dah start turun. Bila dah sorang2 ni, memang kena pandai budget masa. Kena gerak awal supaya boleh sampai awal dekat bawah.




Memang bijak la aku turun cepat sebab kaki aku sakit pulak masa turun. So mengambil masa yang lama jugak la aku nak sampai bawah. Rupanya dah ada darah beku kat kuku kaki aku. Kasut punya pasal la ni. Nasib aku try dulu. Kalau kat kinabalu baru tau, mahu tercabut kuku aku tu.

Kesimpulan dan pengajaran yang aku boleh bagi dalam cerita ni, jangan pandai2 nak naik gunung sorang2 lagi2 kalau kau perempuan. Make sure kau pergi dgn orang yang betul dan boleh diharap. Dan aku doakan kau tak berjumpa la dengan Mr A ni. Orang macam ni jangan dijadikan laki. Haru rumah tangga kau. Lelaki tak bertanggungjawab!!!!

2 comments:

  1. sakit hati pulak deng Mr A ni..pernah gak ada hasrat naik naik gunun nuang tu tapi sebut PACAT tu yagn pasrat..takut!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...nama je kem pacat, tetapi tiada pacat berjaya dikesan

      Delete