My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 15 March 2015

My First Half Marathon - Bukit Jalil Marathon

Fuh, lama gila tak update blog..perasan busy..haha..sebenarnya aku baru habis kursus 2 minggu, jadi memang tak dapat la nak update ape2. Dalam tempoh2 tak update blog ni, memang ada baca cerita la kan. Tapi cerita yang paling menarik adalah.........aku berjaya menghabiskan Half Marathon (HM) aku yang pertama kalinya. Yezzzzzzzzzzzzzzzzzz...bagi yang tak tahu, HM ni berjarak 21km. Dulu memang aku tak pernah terfikir akan lari sejauh ni. Lari 10km pun aku rasa dah sengsara, apa lagi 21km. 

Tapi aku nak bagitau korang ni. 21km is nothing. Nothing ni bagi yang prepare la. Kalau tiba2 kau terjah je, 2km pun kau dah give up. Jadi bagi membantu newbie2 (aku pun sama newbie jugak) yang nak menceburkan diri dalam bidang HM, meh aku share sikit experience aku.

Bukit Jalil Marathon ni sebenarnya clash dengan Malaysia Women Marathon (MWM). Sebenarnya niat asal aku memang nak join MWM, tapi kawan aku tak nak sebab katanya medal tak cantik la, baju tak cun la, dan sebagainya, so dia suruh aku register Bukit Jalil. Aku yang naif ni pun register la. Masa register, aku tak terfikir pun nak amik HM, nak amik 10km je. Tapi tak tahu kenapa, tangan aku gatal register HM. Masa aku register tu, dalam bulan Januari. Jadi bila dah tau nak kena hadap 21km masa bulan Mac, tak kan aku nak serah tengkuk je kan. Harus lah bersedia. Jadi aku pun mula la training dalam 5km - 10km setiap hari Isnin dan Rabu. Bukan sekadar untuk training untuk control pernafasan dan biasakan kaki, tapi tujuan training tu jugak untuk tengok pace aku. Berapa laju aku boleh lari. Ternyata, kelajuan bukan kepakaran aku. Aku paling2 pun pace dalam 7 min, tak pernah dapat kurang dari tu, dan biasa nya pace aku dalam 8min ke 9min. Tapi penting ke pace ni? Bagi aku kalau kau nak kejar hadiah no satu, penting la. Tapi kalau kau berlari sebab nak cabar diri dan untuk kepuasan diri sendiri, pace tu tak penting.

 Sesi Training

Lagi satu kebaikan bila kau dah selalu training, kau tau apa2 benda2 yang kau perlu ketika berlari. Pertamanya, yang penting mesti lah kasut. Kasut kenalah selesa dan membantu kau lari. Jadi aku telah invest duit sikit untuk beli kasut yang khas untuk berlari. Jadi melayang la RM300 aku. Kasut ni aku beli berdasarkan survey dan nasihat sales person dekat Al Ikhsan tu.

 Asics Kayano 20

Lagi peralatan yang kena ada adalah beg yang sesuai untuk berlari untuk hangkut semua barang kau macam HP, kunci kereta or duit kalau perlu. Benda ni aku sangat recommend. Takyah beli kat kedai2 fitness sebab biasanya harga dorang mahal nak pengsan. Ni aku beli dekat groupon dengan harga RM30 pun. Bila pakai benda ni masa lari, sekurang-kurangnya tak menganggu kau masa lari berbanding kau letak barang2 dalam poket.


Lagi satu benda penting adalah sport bra. Sila la jangan abaikan aset korang tu. Jangan rasa rugi nak invest duit untuk beli sport bra. Memang harganya agak mahal berbanding bra biasa. Tapi ada solution lain, korang boleh borong dekat groupon jugak. Harga dalam RM40 untuk 2 pasang.

Baiklah, berbalik kepada cerita aku berHM. 

Larian hari tu bermula jam 530 pagi. Awal gila beb. Memang tak sempat subuh kat rumah la. Jadi masa lari memang kena pandai curi masa, nampak je surau terus aku terjah, solat cepat2 dan sambung lari balik. 

Bagi 10km pertama, aku tak hadapi sebarang masalah. Mungkin sebab dah training. Tapi masuk ke 11km seterusnya, adalah sesi mencabar fizikal. Mental bagi aku sap sap soi. Aku dah train mental aku untuk kental. Tapi fizikal ni memang tak dapat nak membantu la. Bila masuk ke KM yang ke 13, tapak aku dah mula rasa panas menunjukkan tanda2 nak melecet. Peha pun dah mula sengal dan rasa nak cramp. Bab peha ni aku boleh maafkan lagi sebab bila lari tu aku tepuk2 sikit peha, dan sakit tu kurang. Tapi melecet kat tapak kaki memang tak boleh ampun. Pedih nye la. Tapi aku gigihkan juga sampai la ke garisan penamat.

Ada kawan aku bagi tips, untuk elakkan melecet ni, kena pakai kasut yang lebih 2 saiz dari saiz kita pakai. Atau boleh pakai vaseline dan sapu dekat kawasan yang dijangka bakal melecet.

Alhamdulillah, aku berjaya habiskan HM aku yang julung-julung kalinya. Timing memang tak cantik la, tapi macam aku cakap, bagi aku timing memang tak penting.





Semestinya aku akan register lagi HM. Tapi bukan dalam masa terdekat. Korang pun patut try at least sekali dalam seumur hidup. I wish you all luck.

No comments:

Post a Comment