My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Tuesday 15 March 2016

First Appoinment With Dr Hamizah - LPPKN

Alhamdulillah, hari yang ditunggu telah tiba. Dekat 2 bulan pending nak jumpa doktor, akhirnya sampai jugak harinya. Aku sampai LPPKN sekitar jam 9 pagi. Ambil no giliran, dan tunggu lebih kurang 1 jam sebelum jumpa doktor. Masa ni dah bagi siap2 result HSG. Nurse doktor pesan siap2 suruh ke toilet, in case doktor nak scan.

Bila sampai turn aku, aku dan suami pun masuk ke bilik doktor. Doktor bacakan semua result test. Untuk suami sperm test dan Ujian darah. Untuk aku ujian darah (tahap kesuburan) dan HSG. Untuk suami memang tak ada masalah, kuantiti dan kualiti sperm semua ok. Jadi masalahnya mesti la aku, untuk HSG, Alhamdulillah, tak ade tiub yang block. Tapi dari segi ovulation yang problem. Maksudnya tak subur la tu.

Bila doktor tengok rekod2 lepas, doktor terus advice untuk buat IUI. Doktor kata tak payah la nak buat cara natural lagi, dah try dekat 5 tahun pun, memang susah nak lekat. Makanya, untuk proceed IUI, aku kena tunggu next period untuk set appointment dan dapatkan ubat-ubat.

Sebelum settle, doktor minta buat scan dulu. Walaupun aku dah cakap aku ada PCOS, doktor nak tengok sendiri. Bila scan memang nampak telur2 kecil dekat ovari kanan aku. Bila scan belah kiri, aku terkujat jugak la, sebab ada 1 telur besar. Rupanya aku tengah subur. Wah wah wah, mmg happy rasa nak melompat la masa tu. Doktor terus advice untuk bersama selang sehari. Mana tau ada rezeki kali ni.

Selesai scan, doktor ajak menyembang pulak. Bukan cerita pasal TTC, cerita masalah negara, masalah politik. Maka aku and suami layan kan je la. Maybe doktor bosan asik layan orang berTTC je..kui kui kui.

Selesai jumpa doktor, terus tunggu untuk payment. Macam tak percaya aku, kos untuk consultation dan scanning tu hanya RM10. Memang tak dapat la harga tu kalau kau pergi hospital swasta.

Next step, tunggi next period. Semoga perjalanan TTC aku berjalan lancar. Amin.

No comments:

Post a Comment