My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 25 January 2015

Aku dan Exercise - 100 Plus Outrunner

Salam 1exercise...hihi..hari sabtu hari tu, 24 Januari 2015, merupakan event pertama aku untuk tahun 2015. Sebabkan dia yang pertama, so aku register for 9km je la, kang muntah hijau tak pasal. Tapi aku bukan main serbu je ye, seminggu sebelum event aku dah training siap2. Jogging for 5km and swimming. Ada beza ke kalau kau training sebelumnya? Jangan tak tau, memang berbeza hokey. Kalau nak pastikan korang tak pancit masa hari kejadiaan, silala training siap2. Bukan nak training kasi laju pun, cuma nak tingkatkan stamina so kita tak termengah2 bila lari nanti, juga nak kurangkan injury. Lepas lari 9km tu memang tak rasa sakit kaki pun.

Jom cerita pasal larian. Ikutkan jadual, gath time adalah pukul 6, flag off jam 8 malam. Disebabkan rumah aku sekangkang kera je dengan tempat kejadian, lepas magrib baru aku gerak dari rumah. Pukul 730 dah gerak, pukul 740 dah sampai tempat parking. Hari ni aku bertemankan amal, dia awal2 dah menyesal register masuk..haha..nasib kau la amal. Manusia memang ramai la kan, sebab dalam event ni ada 3 kategori, 6km, 9.3km dan 12km. Macam biasa 12km lepas dulu, 9km lepas dalam pukul 815pm. 

Permulaan larian memang agak sesak dan berpusu2. Aku berjaya jugak la maintan first 3km, bila dah hampir2 putus nyawa, ternampak bayang2 water station, fuh, naik semangat balik. Dapat secawan 100plus dengan air mineral, sambung lari balik. Tapi dah agak slow la, dan ada kadang2 aku just jalan sebab dah mula semput. Tapi tak boleh jalan lama, dalam 1 ke 2 minit jalan, aku lari balik. Ada 3 water station sepanjang jalan. Yang mana sangat baik la, tapi tak baik bagi aku di mana aku nak terkencing masa tengah lari. Kot peluh tak keluar banyak kot. 

Untuk 9km run tu aku manage untuk lari dalam masa 1jam 19min. Kira pencapaian terhebat aku sejak mula berjinak2 nak berlari ni. Aku rasa sebab training yang kerap sangat banyak membantu. Sebelum ni aku main redah je. Tapi memang kena tambah training lagi, sebab masih banyak ruang nak improve. Contoh untuk larian ni, average pace aku adalah 9min/km. Aku target untuk dapat 7min/km. Mungkin next run aku boleh tambah baik.

Sampai ke finish line, rasa nak menjerit kegembiraan, tapi kang orang kata aku tak senonoh pulak. Aku berjaya dapat ranking 541 untuk 9km female run dan 1471 untuk overall. Ok la tu. Dah dapat medal, pisang, air mineral semua, terus duduk melepek tunggu amal. Line pulak masa ni suck gile, mungkin sebab ramai sangat manusia. Nak call amal tanya kat mana pun tak dapat. Overall, larian kali ni was a great experience for me. Mana sangka aku boleh lari 9km. Mula2 start lari, aku mulakan dengan 3km, then 5km lepas tu 7km. Masa zaman DPA dlu, lari 2.5km pun rasa nak muntah. Hati kena kental, mental kena kuat, semangat kena tinggi. Itu je resepi aku. Ikut hati memang sedap lagi la tidur kat rumah kan?

Next run aku 8hb feb ni, KL City Run 10km run. Wish me all the best. And good luck to all of you too.








No comments:

Post a Comment