My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 21 January 2015

Sahabat sejati sehidup semati

Post kali ini khas aku tujukan buat sahabat-sahabat tercinta.

Kalau korang pernah dengar 'kawan yang terbaik adalah kawan yang ada ketika kau senang dan juga ketika kau susah'. Ungkapan ni sesuai untuk kawan-kawan aku, yang aku kenal sejak di bangku sekolah. 

Kami kenal dah lama. Rasanya dah hampir 20 tahun. Dalam gang aku kami ada berenam (sebenarnya berlapan). Qila, Maz, Iqah, Fiza dan Faz. Iqah dah Fiza aku kenal seawal darjah 1, qila pulak masa di darjah 6 dan maz dan faz di tingkatan 1. Bila persahabatan bermula seawal kanak-kanak, hubungan persahabatan tu tiada maksud lain melainkan sebuah keikhlasan. Bila kau dah dewasa, selalunya persahabatan tu tercipta bersebab. Tapi kami tidak, kami bersahabat atas niat yang ikhlas dan suci sebagai seorang kanak-kanak ribena.(jangan nak serius sangat).

Mungkin telah ditakdirkan, walaupun kami pernah berpisah sekejap atas sebab melanjutkan pelajaran, tapi diakhirnya kami bertemu juga. Terima kasih kepada teknologi, dunia tak sebesar mana. Lagipun kami ni lebih kurang, semuanya berjiran (rumah mak bapak la). Bila masing-masing dah kerja, rumah pun masing-masing tak jauh mana. Pusing2 area KL dan Selangor juga.

Dulu masa zaman sekolah, kami berenam berlapan memang jarang berpisah. Tak jumpa kat kelas, jumpa masa sukan, tak jumpa kat sekolah jumpa kat rumah. Melepak di rumah salah seorang tu satu kemestian. Aku ingat lagi dulu kami selalu melepak di rumah nenek iqah. Sebab nya depan rumah dia ada buaian. Sebelum pergi sekolah, kami berkumpul dulu dan pergi sekolah sama-sama. Hari jumaat pulak, kami duduk dekat buaian sambil usha mamat-mamat asrama pergi solat jumaat (ni tak senonoh). Bila ada masa lapang, kami keluar berjalan, naik bas, kadang-kadang ajak budak lelaki join sama (budak lelaki ni pun bergang). Tapi moment macam ni yang buat kami tergelak2 sampai sekarang. Buat kisah persahabatan kami makin indah. Ingat tak korang lagi, cerita kita di Kelantan...hahaha..ok, fullstop. (nanti faz marah).

Disepanjang perjalanan persahabatan kami, kami ketawa bersama, kami menangis bersama. Aku masih ingat masa arwah ayah aku meninggal, mereka lah antara yang pertama sampai di rumah, memberi sokongan moral. Alhamdulillah, kawan2 aku ni semuanya baik2 belaka. Agaknya sebab tu parent kami tak halang kami untuk berkawan.

Atas request dari member2 aku ni, aku nak cerita pengalaman aku dengan setiap seorang dari korang. Paling banyak cerita adalah pasal percintaan korang zaman kat sekolah, tapi sebab korang ramainya dah kawin, dan menghormati hati pasangan korang, kita gosip bab cintan cintun ni dalam whatapp la..hahaa

Iqah

Seingat aku, iqah orang pertama yang aku kenal dalam group ni. Tapi aku tak boleh nak ingat bila, sama ada kenal masa dekat tadika or masa darjah satu? Kau ingat qah bile kita first time jumpa? Iqah ni tutur kata dia lembut sangat, dalam group ni, dia la yang paling sopan. Seingat aku kami dalam satu kelas yang sama sejak darjah 1 sampai la darjah 6. Then bila masuk ke sekolah menengah, dah berpisah kelas, tapi masih di sekolah yang sama. Dulu rumah iqah kat sri segambut kan? Sebab aku macam ingat kita selalu naik basikal, kemain jauh lagi sampai ke sana. Tapi kenapa aku rasa macam aku tak pernah sampai rumah iqah? Memory aku sampai dekat rumah nenek iqah je. Masa ni memang syok lepak rumah iqah sebab ada ramai orang, ada sepupu-sepupu dan adik2 iqah. Kalau jumpa dorang sekarang, dah besar2 panjang dah. Terasa aku dah tua.

Fiza

Fiza pun antara yang terawal aku kenal. Lagi satu mak aku dan mak dia pun kenal. Rumah fiza jugak antara rumah aku rajin lepak. Dah kenapa aku suka lepak rumah orang? Aku ingat dulu layan tengok tv dekat rumah fiza lepas habis sekolah. Tgk MTV je pun, masa ni rasa dah hebat sangat la. Aku paling suka kalau masuk bilik Fiza, kemas gila, lepas tu kat meja make up dia penuh dengan barang2 pemutihan. Ok, fiza obses nak putih, dia tak tau kulit dia dah cun dah, dah la licin takde jerawat. Disebabkan aku sangat suka lepak rumah si Fiza ni, penah satu kali mak aku tak kasi masuk rumah tau sebab lepak lama sangat rumah kau. Sejak hari tu aku insaf skit la.

Faz

Faz aka kiki. (kiki ni nama baru...yo la kiki). Faz aku kenal masa form 1. Kenal sebab kami satu kelas. Kebetulan mak aku jugak dulu officemate arwah ayah nak mak faz. Kau nak tau, minah paling ganas, minah ni la, tapi dia jugak la minah paling cepat sentap. Faz popular dengan lelahnya, tiap masa akan guna inhaler. Aku ingat dulu kita penah berlari sebab nampak orang gila jalan bogel depan sekolah. Aku terbayangkan faz berlari dengan penatnya lepas tu sedut inhaler. Betul ke yang aku ingat tu? Sebab dulu kalau nak balik dari sekolah, aku, iqah, qila and faz akan balik dalam satu arah. Sampai rumah iqah, faz masuk simpang kanan, aku ngan qila jalan terus sampai simpang rumah qila. Fiza ngan maz awal dah lencong depan sekolah. Apa lagi yang si Faz ni popular? Tisu? Sapu tangan?  Tapi ni masa zaman hingusan la, sekarang dah international. Tak pakai tu semua.

Qila

Qila pulak aku kenal masa darjah 6, qila dari kelas lain masuk kelas aku. Masa ni tak rapat sangat pun. Tapi bila form 1, kami satu kelas, so dah mula melekat la. Qila dulu sangat popular dengan rambutnya. Sampai sedara mara aku kalau cakap pasal qila, qila yang rambut kembang tu ke? Rumah qila pun salah satu tempat lepak. Dulu sebelum rumah qila renovate, kat dekat rumah ada balkoni, siap susun kerusi. So kitorang memang suka melepak kat situ. Lagi pun rumah qila sunyi je, syok kitorang nak sembang sambil gelak kuat nak mampus. Rasanya jiran2 memang tak puas hati la dengan kitorang. Masa qila form 1, badan dia agak chubby, tapi aku ingat dia diet gile2, sampai kurus dan slim sampai semua mamat2 kat sekolah tu syok kat dia. Yang hebatnya qila boleh maintain sampai sekarang. Sampai ke universiti pun, kami belajar ni U yang sama. So, memang tak terpisah la.

Maz

Ok, cerita dengan maz kena last sebab sejarah dia dengan aku paling panjang. Dari form 1 sampai la sekarang, macam kena curse plak..haha. Mula2 tu maz dah ada gang sendiri pun, gang ngan budak sekolah segambut kan? Lagipun maz baru pindah rumah kat kawasan tu, so kira budak perempuan baru yang hot la kat kawasan tu. Rasa nya cerita maz pindah kat kawasan tu memang popular. Semua kata ada awek cun baru pindah kat seri delima (lagi plak adik beradik maz semua gadis2 yang cun)..haha..so kitorang selaku senior kawasan rasa jeles la...haha. Tapi aku kot yang bawakkan maz dalam group ni. Mungkin sebab masa tu kami sama2 pengawas, so aku yang mula2 rapat ngan maz. Masuk form 4, kitorang sambung plak belajar dekat mrsm mersing. Sama2 pulak, siap jadi roomate untuk setahun. Lepas tu terpisah kejap masa matrik tapi jumpa balik masa degree. Masa ni jadi housemate plak. Gila tak boleh dipisahkan.

Bila dah dewasa, masing-masing dah punya keluarga sendiri, tak menjadi halangan untuk kami terus berhubung. Whatapp, facebook semua ada. Bukan satu masalah. Tak ada alasan juga untuk korang tak berhubung dengan kawan2 lama. Walau pun masing-masing sibuk dengan urusan masing2, kami pasti luangkan sedikit masa untuk bersama. Kalau kami punya masalah, muka-muka ni lah tempat mengadu.

Aku doakan korang semua dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan yang baik dan diberikan kemudahan di dunia dan di akhirat. Aku sayang korang dari dulu, kini dan selamanya.

"Graduation (Friends Forever)"

And so we talked all night about the rest of our lives
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thinking times will never change
Keep on thinking things will always be the same
But when we leave this year we won't be coming back
No more hanging out cause we're on a different track
And if you got something that you need to say
You better say it right now cause you don't have another day
Cause we're moving on and we can't slow down
These memories are playing like a film without sound
And I keep thinking of that night in June
I didn't know much of love
But it came too soon
And there was me and you
And then we got real blue
Stay at home talking on the telephone
And we would get so excited and we'd get so scared
Laughing at ourselves thinking life's not fair
And this is how it feels

As we go on
We remember
All the times we
Had together
And as our lives change
Come whatever
We will still be
Friends Forever

So if we get the big jobs
And we make the big money
When we look back now
Will our jokes still be funny?
Will we still remember everything we learned in school?
Still be trying to break every single rule
Will little brainy Bobby be the stockbroker man?
Can Heather find a job that won't interfere with her tan?
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly
And this is how it feels

Will we think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there?
Can we make it somehow?
I guess I thought that this would never end
And suddenly it's like we're women and men
Will the past be a shadow that will follow us around?
Will these memories fade when I leave this town
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly





 








No comments:

Post a Comment