My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 11 May 2016

TTC - Makanan Kesuburan

Since dah tau telur aku yang dicheck semalam perlu disuburkan. Maka cepat2 aku cari cara lain. Selain dari ubat yang doktor tambah, kena juga cari alternative lain. So aku mencari makanan-makanan natural untuk bantu suburkan telur aku.

Trauma tengok jarum. Tapi encik laki steady

Tapi, basically apa makanan yang membantu meningkatkan kesuburan wanita? Based on bacaan2 di artikel2 berkaitan, antara makanan yang membantu adalah

1. Produk Tenusu (Susu, keju, yogurt)

Aku memang dari awal amalkan minum susu kambing. Memandangkan ini pun salah satu makanan sunnah, so no harm untuk mencuba.

2. Telur

Kau tau kenapa orang2 dulu bagi telur masa kenduri kawin? Ada maksud simbolik tau. Telur dan kesuburan memang dikaitkan sejak berkurun lagi. Aku amalkan makan 2 biji telur separuh masak setiap pagi. Gemuk? Kolestrol? Dah banyak kajian mengatakan telur tidak menyumbang kepada dua perkara tu. Kalau kau makan telur, then kau bantai makanan2 lain yang tak elok, jangan salahkan telur.

3. Kekacang

Salah satu yang aku tau adalah kacang almond. Kekacang juga kaya dengan Omega 3. So bagus la kan?

Banyak lagi makanan2 yang bagus untuk kesuburan macam sayur-sayuran berdaun hijau, buah-buahan dan bagi lagi. Jadi, jom mencuba. 





2 comments:

  1. Good luck sis! Saya baru nak start rawatan utk TTC di klinik medina. Tak sabar tunggu next post. Keep it up. Insya Allah semua dipermudahkan. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. Semoga kita sama2 berjaya =)

      Delete