My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 7 August 2016

Core2Befit 2.0 - Week 1

Setelah puas menunggu, akhirnya bermula la siri Core2Befit 2.0. Acara dimulakan dengan sesi kick-off yang dilaksanakan di Seri Kembangan. Dalam sesi ni, peserta diperkenalkan dengan asal usul freelatics dan dapat berjumpa dengan Ambassador Freelatics Malaysia. Kami juga berpeluang untuk berkenalan dengan peserta-peserta dan coach dari zon lain. Setiap coach yang terlibat dengan program ni mempunyai kisah masing-masing yang tersendiri. Tapi yang pasti, tiada siapa pun yang melalui jalan yang mudah. Untuk jadi seperti diorang pada hari ni, banyak yang perlu diorang tempuhi. Mungkin jalan yang diorang pilih tak nampak menarik di mata orang lain. Tapi hasilnya, memang membuatkan orang ramai jeles. 

Peserta Zon Putrajaya
Memperkenalkan peserta Core2Befit 2.0 bagi zon Putrajaya. Dua mamat hensem kat belakang tu adalah coach kami. Kena puji lebih supaya tak kena buli masa workout nanti..hahaha.

Sesi workout akan dibuat sebanyak 2 kali (wajib) seminggu. Dan additional 1 hari sebabkan ada beberapa peserta yang tak dapat commit pada hari-hari tertentu. Actually, peserta perlu laksanakan routine freelatics sebanyak 5 kali seminggu. Tapi untuk program ni, 2 hari bersama coach, dan baki 3 hari perlu buat sendiri. Segala aktiviti freelatics adalah customize berdasarkan keupayaan peserta. Tapi basically, workout dan exercise yang dibuat perlu direfer pada apps freelatics yang boleh diinstall di hp.

Untuk permulaan program, kami telah dichallenge untuk buat 50 squat sehari. Mulai 1 Ogos sampai la 31 Ogos. Makanya rutin harian aku pun turut berubah. Seawal pagi, selesai subuh, aku akan ready breakfast dan terus buat squat. Saja aku buat squat pagi2 supaya aku boleh buat exercise lain waktu petang or malam. Kalau semua nak dilonggokkan dalam 1 masa, aku yakin aku tak mampu.

Sesi bersama coach adalah pada hari Jumaat (malam) dan Ahad (pagi). Perjumpaan pada Jumaat yang pertama, kami semua kena buat fitness test dulu untuk menentukan tahap fitness dan kesihatan masing2. Dari segi fitness, aku tak ada masalah sangat. Tapi bila bahagian kesihatan, memang aku kantoi. Ujian ni dibuat dengan check bacaan nadi. Disebabkan aku ada darah tinggi, maka bacaan nadi aku tak cun. Maka aku dikategorikan dalam kumpulan endurance. Dimana workout yang aku kena buat tak seberapa dasyat daripada team standard. Sampai la nadi aku normal, baru aku boleh buat workout macam team standard.

Hari ahad baru la bermula sesi senaman kami. Untuk permulaan, memang agak mencabar. Banyak teknik2 yang perlu dibetulkan. Kami masing2 diberi buku untuk rekod senaman harian dan makanan yang diambil. Makanan ini kena rekod untuk tujuan mengira kalori yang diambil dalam satu hari. Kalori intake mestilah tidak melebihi DCR (Daily Calories Requirement).

Kami semua dah diberikan rutin yang perlu dibuat dalam masa 3 hari lagi sebelum akan diberi jadual rutin baru pada jumaat seterusnya. Jadualnya macam ni.

Day 1
25 HH Squat
25 Knee push up

Day 2
1km free run

Day 3
25 Sprawl
10 sprawl
Ulang lagi 1 set

Day 4
25 crunches
100m sprint
25 crunches

Day 5 - 7
Rehat (optional). Peserta boleh nak ulang balik workout yang lepas2 or rehat. Tapi peserta wajib amik 1 hari untuk rehat sepenuhnya tanpa senaman.

Aku akan cuba update aktiviti setiap minggu. Buat permulaan ni, berat aku adalah 76kg (gemuk mak aih). Kita akan tengok progress bila minggu ketujuh nanti. Ada perubahan atau tak.

Jom layan gambar dan video sepanjang aktiviti Ahad lepas.

Coach tengah bagi penerangan. Tu bukan layan handphone saja2 ye. Semua tengah refer apps



 



No comments:

Post a Comment