My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 1 August 2016

First Appoinment - Klinik Hamid Arshad

Ok, dengar tajuk macam dah gempak kan? Tapi belum gempak lagi, cerita tak habis lagi ni, baru nak mula.

Ceritanya bermula macam ni. 

Setelah mendapat nasihat dari kawan2 yang senasib dengan aku, diorang mencadangkan aku untuk jumpa doktor Hamid Arshad. Salah seorang pakar sakit puan yang popular dekat Malaysia. Dr Hamid memang dah sangat sinonim dengan masalah sakit puan. Even mak aku pun dah pernah rujuk dia 30tahun lepas. Cuba kau bayangkan, berapa lama dah dia berkhidmat. Dan dengan tempoh berkhidmat dia yang lama tu, rasanya kepakaran dia dalam bidang sakin puan tak boleh dipertikaikan lagi.

Maka aku cuba call klinik untuk dapatkan date appoinment. Nak call tak susah, nak dapat tarikh tu yang susah. Masa aku call adalah bulan Jun 2016. Tarikh Dr Hamid available adalah Januari 2017. Ha kau, 6 bulan lagi baru dapat jumpa. 

Tapi, nurse cadangkan untuk aku jumpa doktor Aimy dulu. Salah seorang doktor dekat klinik Dr Hamid. Iaitu menantu Dr Hamid. Aku boleh jumpa Dr Aimy seawal bulan Ogos. Dan nurse kata, dia boleh slot in kan aku untuk jumpa dr Hamid dalam bulan 10 untuk next appoinment. Ok, bagus jugak plan tu. Daripada buang masa menunggu, better aku jumpa Dr Aimy dulu.

Pada hari yang ditunggu, pagi2 lagi aku dah sampai depan klinik. Klinik bukak pukul 830, tapi kalau datang awal, boleh terus tulis nama pada borang yang digantung depan pintu klinik untuk dapat turn. Alhamdulillah, dapat la aku turn no 3.

Sebelum klinik bukak, akan ada form ditampal depan pintu untuk tulis nama

Lepas dah tulis nama, sarapan dulu dekat kedai makan betul2 bawah klinik. Pukul 830 masuk klinik, tengok dah ramai orang yang menunggu. Klinik ni tak besar sangat, dan patient pulak sangat ramai. Bertambah ramai sebab masing2 dengan pasangan.

Tengok kasut dah tau ramai gile orang
Dari pukul 830 aku tunggu, lebih kurang pukul 10 nama aku dipanggil oleh nurse. Sebabkan ni first time datang, kena isi detail aku dalam borang.  Lepas tu tunggu lagi turn panggil dengan doktor. Lebih kurang 30min, turn aku jumpa doktor pulak.

Since aku bawak sekali result segala mak nenak test, so tak susah dah. Berdasarkan result tu, doktor kata aku dan husband xde masalah pun nak conceive, cuma 1 je masalah iaitu timing. Disebabkan aku ada irregular mense, waktu subur aku pun jadi tak regular untuk every cycle. Jadi agak susah la nak tau bila waktu yang sesuai nak bersama.

Masa aku ke klinik ni, aku tengah CD21. Kalau ikutkan normal cycle orang biasa, waktu subur dah lepas dan tunggu nak period je. Tapi beza dengan aku, bila scan nampak seketul telur besar dekat ovary aku menunjukkan waktu subur aku lambat. Sebab tu la jugak cycle period aku panjang. Biasanya more then 31 days.

Hasil dari scan, doktor bagi aku ubat cucuk untuk matangkan telur dan aku kena bersama selang sehari untuk tingkatkan chance untuk preggy. Then doktor bagi sekali clomid incase aku tak pregnant, aku dah boleh proceed iui untuk next cycle.

Selesai jumpa doktor, time ambil ubat dan bayar. Total damage adalah RM325.  Next step, buat anak bersungguh2, dan tunggu la next cycle.
 


Eh, bukan kata nak berehat kejap ke? Sebenarnya memang nak berehat sebentar dengan TTC dan fokus untuk turunkan berat. Tapi timing selalu tak kena. Memandangkan duit pun dah banyak habis, aku buat la dua2 sekali.

Doakan semuanya berjalan lancar dan whatever happens, aku tau itu adalah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment