My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 13 July 2014

Aku dan Atkins - Bakar Kalori Dengan Membersih Rumah

Memang susah nak nampak kaum wanita ni bersenam di Gym atau berjogging atau bersukan di taman masa petang-petang or hujung minggu. Kalau hujung minggu pun akan nampak kaum-kaum ibu ni lebih banyak melihat anak-anak bermain dari dia yang main. Tak salah kan kaum wanita ni. Kita kan sibuk..hehe..bagi yang bekerja, balik rumah banyak lagi urusan yang nak dibuat, nak masak, nak kemas rumah, nak uruskan anak. Mana ada masa nak bersenam. Baik lah kaum-kaum wanita semua, jangan risau. Tak pergi gym tak bermaksud kita tak bersenam. Sebenarnya dalam aktiviti harian kita, secara tak langsung kita juga bersenam. Contoh paling mudah, mengemas rumah. 

Ehsan : E-book kevin zahri

Contoh kat atas ni adalah kiraan kalori yang terbakar bagi setiap aktiviti. Untuk aku, aktiviti mengemas rumah mampu membakar kalori sebanyak 246kcal jika dibuat selama satu jam. Itu kalau aku cuci biasa-biasa la. Kalau dah berdaki rumah kau, memang kena usaha kuat la kan..huhu..takpe la, janji bakar kalori.

Jadi, ibu-ibu, bapak-bapak, siapa yang mahu bakar kalori, jom kemas rumah. Malas kemas rumah jugak, tak tau la nak cakap apa.

No comments:

Post a Comment