My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Thursday 31 July 2014

Aku dan TTC - Positive Thinking

Menjadi seorang TTC untuk anak pertama, memang sangat mencabar. Sebelum ini, aku hanya di dunia aku je. Aku tak pernah join dengan mana-mana group TTC. Aku lebih anggap group TTC ni seperti support group. Sebelum ni (tahun pertama perkahwinan) aku sangat stress memikirkan tentang anak. Bila ada kawan-kawan yang mengandung, aku mesti sedih. Aku bukan bermaksud aku tak suka mereka gembira, aku sedih sebab aku tak berpeluang nak mengandung lagi. 

Alhamdulillah, masuk tahun ketiga, aku terbuka hati untuk ambil tahu tentang TTC. Aku makin rajin membaca blog-blog TTCian yang lain, aku search tentang rawatan kesuburan dan aku join support group TTCian dan PCOSer. Memang sangat bersyukur sebab dalam group ni kita tahu yang kita tak keseorangan. Bila kita tahu masalah-masalah orang lain dalam berTTC, rasa sangat-sangat bersyukur sebab kita bukan lah dalam kategori yang kritikal. Cuma rezeki belum sampai lagi. Dari support group ni, aku belajar tentang diri aku sendiri dan macam mana nak mengubati pengakit-penyakit aku. Sekarang dah boleh jimat duit tak payah tanya doktor. Consultation fee je dah beratus sedangkan advice dia sama je untuk semua PCOSer. (tapi kalau nak buat rawatan pergi la jumpa doktor ye). Sekarang aku dah mula amalkan pemakanan sunnah, aku amalkan Habbatus Sauda, Susu Kambing dan yang paling penting amalan 'berhenti makan sebelum kenyang'.

Dalam aku melayan group-group TTCian, aku ada terbaca blog seorang 'senior' dan TTCnya. Aku panggil dia senior sebab dia dah TTC almost 7 years, aku baru 3 years. Berdasarkan pembacaan aku, aku rasa senior ni SANGAT sensitif. (Ke aku yang tak sensitif?). Aku faham perasaan senior tu sebab aku pun rasa apa yang dia rasa. Contoh aku la, aku sangat sedih kalau dengar sedara/kawan rapat aku mengandung. Kalau anak dia dah lahir, aku rasa berat hati nak datang melawat. Kalau datang melawat, hati aku pedih nak pegang anak dia. Pernah aku melawat anak kawan baik aku, aku pergi dengan kawan baik aku jugak (aku ada ramai kawan baik). Aku tak ada kekuatan nak pegang anak dia. Bila balik dalam kereta, kawan aku tanya, kenapa aku tak pegang anak kawan aku tu. Aku hanya mampu tersenyap. Aku tak boleh jelaskan apa yang aku rasa sebab aku tahu dia tak akan faham (dia pun dah ada anak). Sesiapa yang tidak mengalaminya tak akan faham. Perasaan aku ni lebih kurang perasaan senior tu. Aku rasa TTCian lain pun rasa benda yang sama.

Tapi bagi aku itu cuma mainan perasaan. Kita sebenarnya sedang diuji oleh ALLAH. Bagi aku tak salah untuk berperasaan seperti itu sebab kita hanya manusia biasa. Tapi yang penting macam mana kita menangani perasaan tu. Adakah kita nak meraung seminggu? Adakah kita nak menyorok dalam bilik tak nak keluar2?

Aku cuba berfikir positive setiap masa. Masanya belum tiba. Anak tu tanggungjawab, mungkin aku belum bersedia memikulnya. Sekarang aku lebih terbuka. Aku tak kesah orang nak tanya bila aku nak ada anak. Aku faham mereka tak faham. Aku tak kesah bila ada yang bandingkan aku dengan orang lain yang baru kahwin tapi dah mengandung. Aku faham mereka tak faham. Aku suka bila dibuat begitu sebab aku rasa aku sedang diuji dan aku suka setiap kesabaran aku pasti ada ganjarannya. Hanya Allah yang mampu membalasnya. 

Bagi rakan-rakan TTCian yang lain, aku tak rasa semua mampu untuk menahan perasaan. Aku pun tak boleh paksa korang untuk sentiasa positive. Terbaiknya, positive la. Kalau tak mampu, buat lah semampunya. Aku faham sebab kita TTCian dan kita sama. 

Anak abang ipar aku, baru 4 bulan. Kalau jumpa aku mesti gomol2 sebab pipi dia macam bantal.



No comments:

Post a Comment