My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Tuesday 3 February 2015

Tips Bercuti ke USS, Singapore

Baru 2 hari berlalu tapi aku masih teringat-teringat betapa seronoknya aku berjalan2 dengan geng todak ke USS, Singapore..haha.

Sebenarnya memang dah lama kami rancang nak buat trip bersama. Trip orang2 bujang. Mula2 tu plan kemain lagi nak ke europe la, new zealand la..akhirnya aku cadangkan ke USS sebab paling dekat, murah dan senang nak diuruskan. Plan ni memang dibuat dengan kadar segera sebab salah seorang group member ni nak kawin lagi dua minggu, so sebelum dia menamatkan zaman bujang, better la kami cilok dia cepat2. Dah kawin confirm nak berkepit dengan laki je kan.

Jadi, sebelum nak pergi ke USS, apa yang perlu ada? Meh aku bagi info supaya senang korang nak plan trip korang pulak.

Pilih Tarikh

Bagi yang belum ada anak yang bersekolah, aku cadangkan pergila masa bukan cuti sekolah. Yang terbaik pergi weekdays. Kalau kau pergi masa cuti sekolah atau masa cuti perayaan, tambah2 weekend, keburukan nya, harga tiket berpotensi untuk mahal, lepas tu manusia yang pergi pun sangatttttttt ramai. dan akan mengakibatkan kau tak enjoy dekat uss nanti.

Beli tiket

Boleh beli tiket ni sendiri dari website USS or kau boleh guna agent. Kalau rezeki kau baik, boleh dapat harga tiket semurah SD56. Harga biasa adalah SD71. Kalau duit RM, paling mahal adalah RM198, RM155 adalah standard murah dan kalau ada promo kau mungkin boleh dapat murah lagi. Kalau pergi masa cuti sekolah, ready untuk spend RM198 setiket. Macam aku, aku beli kat akak agen ni je, dalam RM155 sebab bukan cuti sekolah. Kalau nak tempah dengan akak ni, boleh whatsapp kak syafiza no. 019-6942016.

Pastikan kau dapat dalam pakej tiket tu $10 meal voucher dan $5 retail voucher.


Tempah Hotel

Hotel ni kalau pandai survey kau boleh dapat yang termurah. Kalau aku, aku cadangkan untuk tinggal dekat Tune Hotel sebabnya senang kau nak naik bas nanti. Lagipun, kalau kau tempah dengan Tune Hotel, kau boleh dapat diskaun RM5 untuk tiket bas. Tiket bas pergi balik RM30, beli masa book hotel dengan Tune dapat RM25. Masa aku book ni, harga satu bilik semalam, katil queen adalah RM45. Macam biasa, concept tune hotel kau kena add on sendiri, aku ambil add on 24hours aircon plus toiletries RM22. Total satu bilik untuk 2 malam RM45x2 campur RM22 = RM112. Ok sangat dah tu.

Keadaan bilik bagi aku dah sangat selesa sebab tujuan nya pun sebab nak tidur je. Satu hari dekat USS, balik memang tidur saja.



Tukar Duit

Masa aku pergi currency Malaysia dengan Singapura SD1 = RM2.69. Bila aku survey, ramai kata money changer dekat midvalley murah. Tak sure nama kedai tu, tapi yang dekat bawah, tengah2 midvalley. Selalu kalau pergi memang panjang gile orang beratur. Jadi, untuk kononya nak tukar kat midvalley, aku pun pergi la, memang ramai gila manusia. So aku jalan2 dlu cari money changer lain, turun dekat basement, ada lagi satu money changer, tengok harga dia sama, takde orang beratur pulak. Memang aku tukar kat sini la kan.


Kawan aku tukar dekat Kajang pun dapat harga sama. Aku survey dekat Alamanda, RM2.75, pergh, mahal gila. 
Masa kitorang dekat Johor, tengah urusan imigresin, lalu la satu money changer, lagi murah beb, RM2.60. Kalau tau aku pergi tukar kat Johor je.

Rasanya tu je kot benda yang perlu buat. Yang penting tiket semua ada. Nanti aku cerita pengalaman aku berUSS dalam post yang lain ye. Jangan risau, ada banyak gile gambar yang pasti membuatkan korang muntah. Saksikan lah...hahahaha

No comments:

Post a Comment