My Atkins and TTC Journey

Monday 9 June 2014

Aku Yang Kantoi Atkins

Sebelum korang baca cerita ni, silalah jangan ikut apa yang aku buat, sebab tak bagus. Aku pun buat dalam keterpaksaan...hahaha..itu semua alasan.

Ceritanya begini, cuti sekolah baru-baru ni aku plan nak berjalan-jalan dengan family, asik kerja je kan, so aku nak amik cuti panjang dan berehat sepuas-puasnya. So, cari punya cari, so aku decide nak pergi Tioman. Kami pergi berlima, aku dan suami, mak dan 2 adik lelaki. Sebelum nak pergi memang aku dah terfikir tentang diet aku, memang akan dijangkakan aku akan pulun makan sepanjang perjalanan.

Perjalanan kami bermula jam 6.30 pagi. Kitorang drive je ke Mersing. Dalam perjalanan singgah dulu dekat RNR untuk breakfast, masa ni aku boleh tahan lagi, hanya makan ayam seketul dengan telur separuh masak. Next, lalu kluang kitorang singgah pulak Kluang. Kat sini aku makan pulak lontong goreng..arghhh..aku terpaksa makan sebab sedap sangat...haha..lontong goreng ni ialah nasi himpit yang digoreng. Kira ni first time la aku makan nasi sejak berDA. Sambung drive balik sampai ke Mersing, singgah makan cendol..haha..ni dah kantoi. Memang aku dah lama nak makan cendol ni, dulu zaman belajar suka sangat makan cendol mersing, kira dah 10 tahun lebih aku tak makan cendol ni, so aku hadap jugak semangkuk.

Cendol yang memusnahkan diet aku

Next terus ke jeti, feri pukul 2 petang, tapi delay sampai la dekat pukul 3. Perjalanan dalam feri je dah 2 jam, perut sudah bunyi-bunyi. Kami sampai dekat tioman dalam jam 5.30 ptg, check in dekat resort, solat dan keluar balik cari makan. Senang nya dekat tioman ni, restoran ada banyak, sedia duit je sebab harga kat sana semua double. Maybe sebab pulau, dia terpaksa kira kos pengangkutan. Makan malam pulak ni, aku meratah lauk-lauk, tapi lauk pun boleh tahan, udang sambal, ikan bakar, tomyam, sotong goreng tepung (yang ni dah langgar pantang). Aktiviti seterusnya, hanya berjalan-jalan sekitar Pulau Salang.

Esoknya, kami dah plan untuk snorkeling, aku fikir bagus jugak untuk bakar lemak setelah makan tak hingat. Tapi pagi2 aku dah bantai nasi lemak 2 sudu, stress mak. Lepas dah snorkeling, lapar, aku makan bihun goreng..arghhhhhhh..stress lagi. Dan seterusnya la, malas nak cite sebab sume cite kantoi DA je. Nasib aku kat tioman 3 hari je, tak la lama sangat aku kantoi. Itu pun aku tahan-tahan makan. Kalau ikut nafsu memang aku bantai semua.

So, bila dah sampai rumah, aku menimbang la, nak tahu kesan kantoi DA ni. Hamik kau, dari berat aku 70kg, dalam 3 hari dah jadi 74kg...arghhhh..nangis. Aku terpaksa reinduction balik, no more nasik and karb, dalam 2 hari berjaya la turun 2kg.

Kesimpulannya kawan-kawan, jangan gatal-gatal nak cheat masa tengah dalam induction sebab berat boleh naik mengkhinzir buta. Nak turun 9kg dah la dekat 2 bulan, nak naik 4kg dalam 3 hari je. Tak ke sedih tu. So tunggu la dah dapat berat ideal, baru boleh nak tambah karbo skit-skit dalam pemakanan, selagi berat masih selevel dengan badak sumbu, lupakan la hasrat nak cheat tu.

Walaupun sedih sebab berat naik, tapi aku tetap happy dapat bercuti bersama keluarga. Nanti nak pergi lagi bila dah kurus...hehe