My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Wednesday 15 October 2014

Aku dan Atkins - Misi 5kg Bermula

Disebabkan dah sebulan lebih DA aku dah kelaut, sejak tahu pregnant aku memang dah stop DA, lepas tu kena pantang pulak, selepas seminggu dah berpantang, haruslah aku kembali ke pangkal jalan. Target kali ni aku perlu turun sebanyak 5kg dalam tempoh sebulan. Salah satu faktor aku nak turunkan berat sebab adik aku nak kahwin bulan 11 ni. Baju dah siap, so kena make sure aku  muat pakai baju tu. Bezanya diet kali ni, aktiviti kecergasan tak ada dan aku hanya fokus pada pemakanan. Aku akan mulakan semula Fasa induction dan pastikan aku berada dalam mode ketosis. Dalam 3 hari DA dah boleh dapat mode ni. Jumlah Karbohidrat sehari dikekalkan kepada 20gm sehari. Berat sebelum misi ni bermula adalah 65kg.

Menu harian aku akan seperti berikut:

Sarapan :Scramble Egg



Contoh lunch aku:

Seketul ayam masak merah, sekeping ikan tenggiri masak cili dan sedikit ulaman. Sebaik-baiknya basuh dulu lauk ni sebab aku yakin akan ada gula atau sos dalam masakan ni. Begitu la hari-hari seterusnya. Menu aku hari-hari wajib ada ayam sebab aku memang penggila ayam. Bagi sekor pun aku boleh habiskan.


 Ayam rendang, ayam merah dan peria goreng (ni goreng dgn tepung, sepatutnya tak boleh)

 Ayam merah dan ayam tomyam
Tomyam ayam dan sayur bayam (carrot tak boleh ye)

Bagi dinner pulak, aku masak sendiri, asik makan kedai je muak pulak.

 Sup Perut

Air mineral wajib sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Jangan la kurangkan kalau kau tak nak masalah sembelit menyelubungi hidupmu.

Kadang-kadang aku tak makan malam sebab aku malas nak masak or aku malas nak keluar beli makanan. En suami pun balik lewat so aku memang tak masak.

Jadi kita tunggu result selepas seminggu induction ni. Dapat turun 1 kg pun bagus jugak. Aku target untuk turun 5kg tu dalam masa sebulan. Aktiviti fizikal belum mula lagi, plannya, next week nak pergi swimming dan brisk walk. Ada sapa2 nak join?

Aku juga dah register myself untuk marathon hujung bulan november nanti. Rasanya tak ada masalah dah kalau aku nak lari balik. 

Siapa yang nak register boleh la ke website myraceonline.com.



No comments:

Post a Comment