My Atkins and TTC Journey

Friday 10 October 2014

Ini Bukan Post TTC or Atkins - Trip Ke Bandung

Post aku kali ni lari dari topik sikit. Bosan la asyik cerita pasal diet dan TTC je. Kadang-kadang kena tenangkan fikiran dan cuba fikir pasal benda lain pulak. Post kali ni aku nak cerita tentang trip aku ke Bandung. Trip kali ni aku jadi ketua rombongan cik kiah dan disertai oleh 4 orang lagi yang terdiri daripada makcik-makcik...hahaha..makcik la sangat, mak dan mak mertua aku sebenarnya. Lagi dua orang kawan mak aku dan anaknya. Kira kali ni memang trip nak pergi shopping je.

Plan nak ke Bandungnya dah lama. Rasanya masa plan dulu masa bulan 3. So hari-hari aku survey tiket Airasia. Nak make sure dapat harga yang termurah. Akhirnya aku berjaya beli tiket dengan harga RM230 pergi dan balik. Luggage aku cuma amik 20kg masa balik. Tiket untuk mak mertua aku beli lambat sikit dalam bulan 5, harga pun jadi double.

Memandangkan ini adalah trip sendirian berhad dan tak guna agent, lagi pulak tak ada antara kami pun pernah sampai Bandung, so aku kena ready awal-awal. Mula-mula aku buat survey melalui pembacaan blog-blog mereka yang dah pergi Bandung. Jadi dah tahu apa yang wajib kena buat.

1) Hotel
Sebabkan nak jimat duit, aku cari hotel yang murah je. Lagipun bukan nak duduk dalam hotel. Banyak masa kat luar bershopping jugak nanti. Aku book hotel guna easytobook. Ada banyak lagi website untuk book hotel contohnya macam Agoda. Aku nak cari hotel yang boleh accommodate 3 orang dalam satu bilik sebab aku, mak aku dan mak mertua aku satu bilik. Jadi aku decide book Orange Home's Syariah. Kalau korang cari hotel yang dekat dengan tempat shopping or makan, ni bukan pilihan yang baik sebab homestay ni agak terperuk. Dia lebih kurang macam homestay sebenarnya. Aku puas hati dengan homestay ni dari segi bilik, bilik air, tv (channel lagi banyak dari hotel2 kat Malaysia ni), sarapan (pilihan tak banyak tapi sedap). Keburukan hotel ni, dia tak ada lif, kalau trip ni melibatkan warga tua jangan la pilih hotel ni ye, kesian dorang nak panjat tangga. Takat angkat barang tak kesah lagi sebab kita boleh upah je pekerja hotel angkatkan barang.

2) Supir
Ni sebab aku tak kesah hotel kat ceruk mana pun sebab aku dah upah supir hantar kitorang pergi mana pun. Aku ambil service supir dari masa aku jejak airport Bandung sampai la aku sampai balik airport Bandung. Harga dia bagi aku berpatutan. Kami guna kereta innova dengan charge Rp.390k sehari, lebih kurang RM103 sehari. Boleh book dari Malaysia siap-siap, cuma PM dia di facebook. Aku gunakan service Hayuka Bandoeng. Supir yang kitorang dapat namanya Yuda, baru 24 tahun, muda dan hensem gitu.

3)Simkad
Sampai je di Bandung aku terus beli simkad sebab senang aku nak contact dengan supir nanti. Kau keluar airport dah ada yang hulur dah. Mungkin harga dia lagi mahal dari kedai biasa tapi takat RM8 tu aku tak kesah sangat la. Satu simkad dalam RM8, aku pakai sepanjang 4 hari di sana, tak perlu topup bagai sebab guna nak call supir je. Aku bawak 2 handphone siap-siap, satu no Malaysia satu no Indonesia. Internet aku just serve internet dekat hotel sebab ada free wifi.

4) Plan Jadual
Aku bertolak dari Malaysia hari Sabtu, flight sepatutnya jam 6 petang tapi bila sampai airport, flight ditunda sampai la pukul 9 malam. Jadi dah pukul 11 baru sampai bandung. Memang tak boleh buat apa la, sampai terus tidur.

Hari ahad, first day kitorang terus serbu Pasar Baru. Hari pertama memang kena shopping dulu sebab kalau apa-apa hal ada 2 hari lagi benda nak beli. Lagi pun memang tujuan datang nak shopping kan. Hampir satu hari kitorang kat Pasar Baru tu, baju/telekung/kain ela memang murah-murah. Supir aku ni ada sediakan juga seorang yang akan ikut kitorang shopping, dia akan angkatkan semua barang kau, memang kau jalan sana macam orang kaya, semua barang kau orang angkatkan. Aku nasihatkan korang pergi je kedai yang korang suka, jangan ikut sangat kedai yang supir tu advice sebab biasanya dorang ni dapat komisen. Kalau korang pandai cari, akan dapat harga yang paling menjimatkan. Kalau nak makan, dekat tingkat atas ada food court, jangan la harap foodcourt tu macam kat Malaysia ye, jauh la cantik foodcourt Malaysia ni. Lepas settle dekat Pasar Baru, kitorang ke Toko Tiga, kat sini jual jeans. Aku sempat la tangkap satu seluar jeans. Ikutkan harganya tak la murah, original ke tak tu aku tak sure. Aku tak reti nak tengok.

Hari Isnin, kitorang pergi berjalan pulak. Tempat wajib pergi adalah Tangkuban Perahu. Ni adalah Gunung Berapi.  Sangat seronok pergi sini sebab kawasannya sangat fresh dan sejuk. Pemandangan pun cantik. Bila korang kat sini, akan ramaiiiii gile penjual yang akan kerumun korang. Nasihat aku, kalau taknak beli, sila buat bodoh je, tak payah cakap langsung dengan dorang. Sekali korang sapa, sampai ke puncak gunung dia ikut kau. Biasanya dia akan target warga tua sebab orang tua ni kan lembut dan tak sampai hati. Kalau dia tegur aku memang kena jegel la. Tak perlu la beli apa-apa kat sini sebab harga agak mahal, beli je la dekat Pasar Baru tu, jauh lagi murah.

Habis berjalan, tak puas shopping lagi, kami pergi pulak ke Rumah Mode. Rumah Mode ni ala-ala JPO Malaysia. Aku memang shopping sakan dekat sini sebab harganya agak murah, boleh dapat seluar jeans dalam harga RM30. Tempat solat pun selesa. Boleh la kalau nak solat jamak di sini, baru boleh shopping dengan tenang.

Settle Rumah Mode kami pergi pulak ke satu tempat, ni yuda yang cadangkan. Dia kata harga kat sini murah. Agak jauh juga, campur dengan jem yang amat sangat, lebih kurang 1 jam baru sampai. Tempat ini adalah rumah yang dijadikan gudang. Semua baju bersulam berharga Rp110k. Memang murah la, kalau kat Pasar Baru dalam Rp130k-170k. Kalau nak berniaga boleh la datang sini, tapi sorry aku tak ingat apa nama kedai ni.

Hari Selasa ialah hari terakhir kami di Bandung. Flight jam 7 malam. Jadi plan pada hari ni ialah habiskan duit rupiah walaupun sebenarnya memang dah habis..hehe. Jadi kami pergi semula ke Pasar Baru, pergi cari lagi sikit-sikit benda yang tak cukup. Kemudian pergi ke Jalan Dago, kat sini banyak factory outlet tapi sebab kitorang pergi agak awal, kedai pun tak bukak lagi. Sebab dah tak tahu nak pergi mana, kami pergi semula ke Rumah Mode. Tujuannya sebab senang nak solat dan dekat sini ada cafe, boleh lepak-lepak sambil minum air alpukat. Sebelum ke Airport, kami singgah di Kartika Sari untuk beli brownies kukus dan pisang salai. Kalau beli banyak, dia akan packkan dalam kotak, so senang kau masuk je dalam kargo nanti. Akhirnya pukul 3 kami bertolak ke airport.

5) Duit Rupiah
Tukar la siap-siap di Malaysia ye. Jangan tukar kat airport pula. Lagi untung kalau boleh tukar masa harga tengah murah. Masa aku tukar ni Rp1 Juta = RM270. Kalau dah sampai airport, duit rupiah tah habis lagi, boleh guna untuk beli makanan dalam flight. Better habiskan la, kalau dah sampai Malaysia, berapa sangat pun kau boleh tukar balik.
Lagi satu bile di Bandung jangan lupa sediakan jadual tukaran duit supaya senang kau nak kira duit masa shopping.

6) Makan
Sepanjang kat Bandung, memang aku tak banyak makan. Shopping sampai tak ingat nak makan. Kitorang merasa la makan nasi padang, bakso dan minum jus alpukat. Cukup la syarat berada di Bandung.

Akhirnya kain kat Bandung yang aku beli untuk aku sendiri ada dalam 5 pasang je, lain-lain, sepupu dan kawan-kawan dah pakat rembat. Tapi takpe la, banyak-banyak pun bukan aku rajin nak hantar kat tailor. Seluar jeans aku dapat 3, kemeja dapat 3. 2 kemeja dan tshirt untuk en suami. Cukup la tu. Insyallah, ada rezeki nak datang lagi, semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki untuk sampai di Bandung lagi.

p/s: rupa-rupanya masa ni aku dah pregnant, tapi tak tahu lagi...huhu..takpe, kenangan biarlah terus jadi kenangan yang manis untuk dikenang.

1. Assalamualaikum....puan/tuan...info trip medan/bandung/jakarta/bukit tinggi/aceh,boleh info saya kadry medan....tks
    4days 3nights MEDAN LAKE TOBA TOUR
    1night Parapat + 1Night Berastagi + 1Night Medan

Hari 1 .knia Airport - Medan - P.Siantar - Parapat

Tiba di Kualanamu International Airport Medan layanan ucapan dengan Tour Guide. Berhenti di money changer berlisensi dan membeli simcard / top up. Transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang dilanjutkan ke Parapat Danau Toba, berkendara di sepanjang jalan indah yang menawarkan pemandangan tak berujung karet, kelapa sawit, perkebunan kakao dan sawah. Enroute berhenti di Toko Paten untuk membeli produk makanan lokal bernama Teng Teng, Ting Ting, dll dan kemudian dilanjutkan ke Parapat. Tiba di Parapat Danau Toba, check-in ke hotel untuk akomodasi.free Program

Hari 2 .Parapat - Pulau Samosir - Parapat - Sipisopiso - Berastagi

Setelah sarapan pagi di Hotel, cruise Danau Toba oleh Ferry Boat sekitar 45 menit untuk mengunjungi Desa Tomok untuk melihat kuburan batu Raja Sidabutar (untuk FIT), (Untuk GIT) terus mengunjungi Ambarita Desa untuk melihat lama kursi batu dan eksekusi tempat yang dibuat oleh Raja Siallagan. Kembali ke Parapat transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang tour dilanjutkan ke Berastagi. Enroute berhenti di Simarjarunjung untuk menikmati teh jahe dan Pisang Goreng (rekening pribadi). Berhenti di air terjun Sipiso Piso untuk melihat air terjun sekitar 110 meter dan untuk melihat pemandangan yang luar biasa dari Danau Toba dari Utara. Lanjutkan ke Berastagi pada saat kedatangan di Berastagi mengunjungi Central Market Buah untuk membeli buah-buahan tropis dan bunga. Check in ke Hotel, makan malam di Hotel.

Hari 3 .Berastagi - Medan Shopping - Medan

Sarapan di Hotel kembali ke Medan via Sibolangit dan Sembahe sekitar 2 jam perjalanan. Tiba di Medan mengunjungi Istana Maimoon untuk melihat Istana Of Sulthan Deli yang dibangun pada tahun 1888, yang kemudian mengunjungi Cinderamata dan Toko Batik. Makan siang di restoran setempat. Setelah makan siang mengunjungi Pasar Ikan Lama (pasar tradisional) dan Medan Mall. Jika Anda ingin melakukan bermerek belanja kami akan membawa Anda Sun Plaza (Sogo) atau Plaza Medan Fair. Sore check in ke Hotel, makan malam di restoran lokal atau Hotel.

Hari 4 .Medan - Bandara kualanamu(KNIA)

Sarapan di Hotel, city tour, kemudian bebas dan mudah sampai transfer ke Bandara untuk tujuan selanjutnya. Ketemu lagi...

TANJONG WISATA
    Info :kadry medan....
    Email..adry_516li@yahoo.com
    Email..kadry_holiday@yahoo.com
    Phon..+6281370622206/whassap
    Phon..+6281326500190/whassap

2. Salam sejahtera tuan/puan semoga sentiasa semua di berikan kesihatan dan di murahkan rezeki nya (aamiin) . Kami disini nak menawarkan sewa kereta tuk (bandung/jakarta city tour) bagi sesiapa tuan/puan yg dah ada plan tuk bercuti di bandung/jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di bandung/jakarta boleh whats app sahaja dekat number ni : +6285351350535 or
    email : yudha5001@gmail.com
    fb : yudha bandoeng (untuk lebih detail nya) Dijamin kami bagi harga yg sangat berbaloi & service yg terbaek/layanan 5bintang ***** (insha allah) mohon maap tuan/puan apabila ada ayat yg kurang berkenan dalam promotion yg kami tawarkan ..

Nb:yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada,tp kami jamin yg terbaek tetap HAYUKKA BANDOENG (insha allah) jom jom bercuti di bandung murah jer TERIMAKASIH :)

3. Teck City Tour Bandung agustus 12, 2015 at 11.15 am

salam sejahtera tuan/puan semoga senantiasa semua diberikan kesihatan dan dimurahkan rezekinya,amiin.
    Kami disini nak menawarkan sewa kereta tuk Bandung/Jakarta city tour.
    BAgi sesiapa tuan/puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di bandung/Jakarta boleh
    Email : teck.bandung@yahoo.com
    Fb : teckbandung
    dijamin kami bagi harga yang sangat berbaloi & service yang terbaik/layanan 5 bintang ***** insyaAlloh
    Mohon maaf tuan/puan apbila ada ayat yang kurang berkenan dalam promotion yang kami tawarkan...

Nb : yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada,tapi kami jamin yang terbaik tetap teck bandung(insyaAlloh)
    jom jom bercuti di Bandung murah jer. TERIMAKASIH

4. Teck City Tour Bandung agustus 12, 2015 at 11.15 am

Kami disini nak menawarkan sewa kereta tuk Bandung/Jakarta city tour.
    Email : teck.bandung@yahoo.com
    Fb : teckbandung

jom jom bercuti di Bandung murah jer. TERIMAKASIH

5. Assalamu’alaikum.. maaf Tuan / Puan kami numpang Promotion ^_^
    Salam sejahtera Tuan / Puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp, Email dan kunjungi blog sahaja dekat
    ( http://ww.dhanitourbandung.blogspot.co.id/ )
    ( http://melancongdibandung.blogspot.co.id/ )
    +6282216270779
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Dijamin kami bagi harga yang sangat berbaloi & service yang terbaik / layanan 5 Bintang ***** (Insya Allah).
    Mohon maaf Tuan/Puan apabila ada ayat yang kurang berkenan dalam Promotion yang kami tawarkan..

Nb : Yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada, tapi kami jamin yang terbaek tetap Dhani Bandung (Insya Allah) jom-jom di Bandung murah jer , Terima Kasih..

6. Salam sejahtera Tuan / Puan mohon maaf mau numpang promotion...Tuan/puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp sahaja dekat

+6282216270779

Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)

7. Salam sejahtera Tuan / Puan, semoga Tuan / Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)... kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung / Jakarta. Buan Tuan / Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung / Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Call : +6281220375375
    WhatsApp : +6281220375375
    Email : bogalakontur@yahoo.com
    blog : http://paketjimatbandung.blogspot.co.id/

kami pun menyediakan paket-paket yang sangat murah :

paket+hotel+transport = 4D3N 235 RM
    paket+hotel+transport = 3D2N 165 RM

paket makan+hotel+transport 4D3N = 450 RM
    paket makan+hotel+transport 3D2N = 375 RM (makan siang dan makan malam)

paket makan+hotel+transport+tiket lawatan 4D3N = 550 RM
    (tiket lawatan gunung tangkuban perahu, kawah putih, Flooting market, kebun strawberry)

kami berikan layanan dan hotel yang terbaik hotel berbintang, dan kami pun memberikan layanan paket berupa makan ditempat restoran yang bersih, lezat, yang paling utama makanan Halal.

Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan hotel berbintang..
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Bogalakon Tour Bandung... (Insya Alloh) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Terima Kasih...

8. Enjoy trip bandung

+6282216664696 (whatsapp)

10. Promooooo.. Rental mobil Mulai dari Rp. 350.000
    Klik www.medanstarrentacar.com
    The best rental cars in Medan