My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 20 October 2014

Dilema Aku Sebagai PCOSer

Post hari ni aku nak syok2 sambil mengutuk diri sendiri je la...sebenarnya kalau kau tengok kekurangan kau sebagai sesuatu yang menyedihkan, sampai ke sudah la kau akan bersedih je. Ni aku nak listkan apa masalah-masalah yang aku hadapi sepanjang aku bergelar PCOSer tegar, but ni fun ways.

Period Tak Regular

Kalau kau ada PCOS, period kau memang tak akan betul, macam aku, 2 3 bulan sekali baru period tu dah jadi kebiasaan. Stock pad memang jarang ada la. Malas nak simpan, kang expired. Bila period je happy giler, rasa nak heboh satu kampung. Lagi-lagi kalau bulan puasa (haippp...ni bukan sebab aku malas puasa tau). Cuba kau bayangkan, seumur hidup kau boleh kira berapa kali je kau kena ganti puasa, selalunya kau akan puasa penuh la. Masa zaman duk asrama dan rumah sewa dulu selalu la telan air liur tengok member tak puasa makan..huhu..tak senonoh. Tapi yang best nye kau tak yah sibuk2 nak ganti, masa kawan kau terhegeh2 ganti puasa (sapa suruh ganti lambat2), kau tengah sedap mengunyap..haha(gelak kejam)

Bulu Berlebihan

Yang ni memang tak best, kau bayangkan aku yang ayu ni ada bulu kaki kemain lebat lagi. Misai lagi..dan bulu-bulu yang selain darinya. Seingat aku, dari form 1 aku dah mula cabut bulu kaki. Guna pulak veet yang gam tu. Kadang2 aku mintak tolong adik lelaki aku yang cabutkan. Perghh, rasanya menusuk kalbu. Kau cuba cabut sehelai bulu kaki kau, kau rasa macam ne? ni kau cabut beribu bulu sekali gus, mau berdarah jiwa raga kau. Dah kerja sekarang ni, ada duit lebih sikit aku beli epilator, senang sikit keje nak cabut mencabut ni, tapi sakitnya masih sama la ye. Takpe, ini menjadikan kau wanita yang lebih kuat. Cuba kau suruh laki kau cabut bulu kaki dia, keluar air mata jantan beb.


Jerawat

Jerawat ni pun salah satu masalah besar la bagi aku, tapi mungkin tambah dengan masalah hormon lain yang buatkan jerawat aku ni banyak. Zaman remaja dulu, kat muka terutama pipi dan dahi memang banyak jerawat la, lepas dah kahwin ni makin kurang. Tapi yang tak tahan jerawat belakang badan, hodoh siot. Hodoh tu satu cite, sakit lagi. Jerawat kan belakang badan tu bukan mau sikit2, sabun apa kau nak, dettol, lifebuoy, sebamed, semua bagai aku dah try. Tapi ada pulak doktor advice, jangan pakai sabun jenis macam ni sebab dia akan bunuh semua bakteria termasuk bakteria baik kt badan kau. Entah, aku tak sure. Tapi bila dah masuk umur 30 ni, jerawat belakang badan dah makin kurang, kadang2 je la ada.

Demi menjaga aurat aku dan kaum wanita lain, aku bagi gambar jerawat mamat mana tah ni.

Rambut Gugur

Cuba kau bayangkan kau di tengah-tengah gurun. Lepas tu berterbangan benda bulat yang macam ranting kering tu. Ha, macam tu la kalau kat rumah aku, penuh dengan bebola rambut yang berterbangan, kalau kau tak sapu bilik la seminggu tu, penuh lantai bilik dengan rambut. Pakai la shampoo hair fall control bagai, tak mau nye.


Gemuk

Dalam banyak-banyak masalah, gemuk la masalah paling tak best. Kau boleh bandingkan kau dengan kawan-kawan kau yang tak ada PCOS, kau makan dengan kuantiti yang sama, tapi badan kau akan terus besar dan membesar, tapi kawan kau tak. PCOS ni pulak, akan ada nafsu lebih pada benda-benda manis. Tak ke kau stress? Ni semua sebab badan kau tak boleh proses insulin, sebab tu kau kena la pantang makan benda-benda manis dan kurangkan makanan berkarbohidrat. Demi kesihatan kau jugak.

Apa-apa pun masalah aku tu, yang penting en suami menerima aku seadanya. Sebab tu aku sayang dia. Love you so much la sayang.
Ada lagi dilema korang yang korang nak share? Jom la share, boleh gelak sama-sama.

No comments:

Post a Comment