My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Friday 30 May 2014

Aku, Atkins dan TTC - Kawan edition

Baru-baru ni, aku dapat friend request dari seseorang yang dah lama aku kenal. Ex roomate aku masa di Mersing dulu. Kami ni dah lama gile lost contact, aku rasa ada 3 4 tahun kot. Jadi lost contact nye sebab dia dah tak aktif kat FB la. FB la pun tempat nak berhubung dengan kawan-kawan lama, kalau phone ni, asik tukar-tukar no je. So kami sangat teruja sebab dah lama sangat tak berbual. Jadi masing-masing pun dah kahwin. Bezanya kawan aku ni pernah mengandung tapi keguguran. Disuspect PCOS tapi rasanya mild PCOS saja. Atas semangat nak membantu kawan, aku suggestkan dia untuk buat DA. Sebab dia kata dia pun dah overweight. Semua nota-nota pasal DA aku bagi dan aku terangkan serba ringkas macam mana nak berDA. InsyaAllah kami akan sama-sama berDA. Aku doakan kami sama-sama berjaya kuruskan badan dan sama-sama dapat mengandung. Itu la tujuan asal pun. 
 Cover Depan Buku Panduan DA. Dicompile sendiri oleh ahli KDA untuk kegunaan ahli-ahli KDA lain secara percuma. Banyak pahala kau kak.

Aku tak tahu kenapa aku sangat happy untuk mengajak kawan-kawan berDA. Sebelum ni aku pernah ajak kawan juga, tapi masing-masing macam tak berminat. Dorang cakap DA ni bahaya sebab tak consume carb. Jangan salah faham, dalam DA masih kena consume carb, tapi dilimitkan kepada 20gram dalam satu hari. Itu pun sehingga berat dah mencapai target, kita dah boleh masuk ke fasa dua dan seterusnya. Bila masuk fasa seterusnya, jumlah carb intake sehari dah bertambah. Sehingga fasa ke 4, kau maintain la berat tu. Cara pemakanan pun kenala diteruskan. Biasanya, orang yang diet ni, bila dah dapat berat ideal, mula la makan merapu, nasi 2 pinggan, bekpes nasi lemak tiap hari, minum teh tarik, makan roti canai. Memang mencanak la naiknye berat tu. Benda ambil berlebihan memang la memudaratkan. Aku tak cakap orang lain la sebab aku pun sama. Dulu aku dah dapat berat 56kg dalam tempoh setahun berdiet. Bila aku dah lupa diri, aku makan macam orang gile balik, terus naik berat 20kg dalam tempoh setahun jugak. Salah siapa tu? Salah DA atau salah diri sendiri..Hamik kau. Aku pelik bila berDA ni orang mula concern pasal pemakanan, boleh ke makan telur, tak pe ke tak makan nasi, masa tak diet, korang bantai makan secara mengkhinzir buta tak kesah pulak kan. Tu la mentaliti masyarakat kita yang perlu diubah.

Kali ni berDA, aku JANJI...tak mahu kembali ke zaman lampau. Akan jaga pemakanan aku dan akan amalkan kehidupan yang sihat. Kalau dah ada anak nanti, aku akan didik diorang untuk amalkan hidup sihat. Sorry ye mynotyetbornchild, mama korang memang garang. Demi kebaikan korang jugak. Nanti jadi macam mama, tak sihat, macam mana? Mama tak nak korang sakit. Kita sama-sama jadi keluarga yang sihat ye. I love you all...chewah..

No comments:

Post a Comment