My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 5 May 2014

Aku, OPK dan BBT - Cubaan Kali Pertama

Cubaan untuk aku berTTC ni dah lama. Kalau untuk tahun 2014 ni, aku plan nak start berTTC pada cycle bulan Februari. Jadi pada bulan Januari, aku terbuka hati untuk order set kesuburan shaklee dari kawan aku sendiri. Dalam set ni, aku beli GLA, Alfalfa dan ESP. Maka aku cubala untuk consume suppliment dari shaklee pada bulan Januari. Tapi menjelang bulan Februari, period aku tak kunjung tiba. Aku masih tak syak apa-apa lagi sebab aku memang selalu miss period. Tapi aku juga agak pelik sebab untuk tempoh beberapa bulan sebelumnya period aku agak regular. Sampai la satu hari, aku perasan ada bengkak dekat leher. Dipendekkan cerita, aku check doktor dan disahkan ada hyperthyroid. Jadi aku rasa pelik sebab selama hari ni tak pernah pulak muncul benda-benda macam ni. Sampaila satu hari, aku baca di group PCOS yang PCOSer TAK BOLEH makan soya...tak boleh ok, sangat bahaya. Maka terjawab la persoalan aku sebab ESP tu memang berasaskan soya. Tapi aku tak salahkan sapa-sapa la. Aku stop makan barang-barang dari Shaklee. Jadi aku mulakan pula berDA.

Alhamdulillah selepas berDA, dua minggu kemudian aku period...ALHAMDULILLAH..maka dengan hati yang berbunga-bunga, boleh la aku teruskan TTC aku. Kali ni aku dah beli siap-siap OPK, termometer pun memang dah beli lama. Sementara nak tunggu habis period tu, aku amalkan makan shatavari, beli dekat himalaya. Katanya bagus untuk stabilkan hormon dan kesuburan.


Tak sabar babe nak tunggu habis period...hehe...first day habis period aku terus berOPK dan BBT. Sebelum tu, OPK dan BBT ni adalah untuk tahu waktu subur, jadi boleh plan la bila masa sesuai untuk buat baby. Untuk OPK, aku akan amik test pukul 7 malam bila sampai rumah dari kerja. Sepatutnya waktu yang ideal ialah jam 11 pagi hingga 2 petang, tapi payah la aku nak test air kencing kat office. So setiap hari aku akan test OPK dan tampal kat kertas A4 supaya senang aku nak monitor.


OPK ni tak macam UPT yang test untuk pregnancy. Kalau OPK, nampak dua line tak bermaksud kau subur. Untuk OPK positive bermaksud line Test (T) perlu sama warna atau lebih gelap dari line Control (C). Macam contoh aku tu, pada 2 dan 3 haribulan, OPK aku positif. Bila OPK positif, bermaksud dalam tempoh 24 hingga 36 jam kau akan ovulate. Maka bila nampak je line positif tu cepat-cepat buat baby dalam tempoh 3 ke 4 hari tu..hehe. Jadi warning la husband siap-siap untuk ready bekerja hari tu. Tapi apa-apa pun, jangan stress. Enjoy je apa yang kita buat.

Untuk BBT pulak, aku akan ambil suhu badan seawal bangun nak solat subuh. Memang termometer tu aku letak bawah bantal je, bangun-bangun terus terkam termometer dulu. Jadi hasil yang aku rekodkan adalah seperti berikut. Aku gunakan software dalam handphone nak monitor suhu ni, senang sikit. Software yang aku guna ialah mycalender.


Dari jadual ni, boleh nampak penurunan suhu mendadak pada tarikh 3 Mei dan naik pulak lepas tu dengan mencanaknye. Itu maksudnya aku tengah ovulate la tu. So bila aku comparekan antara OPK dan BBT aku, nampak macam betul je. Jadi marilah buat baby..hehe.

Aku harap apa yang aku buat ni betul la dan harapnya dapat juga la membantu kawan-kawan yang nak berTTC. Doakan usaha ni semua berjaya ye. Apa-apa pun doa banyak-banyak

No comments:

Post a Comment