My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Friday 30 May 2014

Aku dan Kettlebell Workout

Seperti post sebelumnye, aku ada mention yang aku beli kettlebell. Kali ni aku nak share video-video yang aku refer untuk buat workout ni. Biasanya aku akan combine workout guna kettlebell dengan workout lain macam zumba, hilo atau hiit.



Workout with chichi ni bagus untuk beginner sebab dia ajar basic dan tak berapa susah. Mampu buat la. Masa aku mula-mula berjinak dengan kettlebell aku akan combine kan dengan hilo. Aku suka buat hilo sebab tak berapa susah juga. Video workout-workout lain aku share dalam post yang lain pulak ye.



Untuk workout atas ni, selama 30 minit lebih kurang macam tu, ada warmup dan exercie kettlebell diulang sebanyak 3 round. Kalau aku buat yang ni, cukup dah tah, menggigil tangan. Workout ni bagus untuk kau firmkan bahagian lengan dan peha sebab banyak juga squat. Tips untuk perempuan bila buat squat, bila squat tu, sila la kemut (kemut tu macam tahan kenting, or bagi yang dah kahwin, macam benda tu la..paham2 je la ye). Tindakan mengemut ni adalah untuk protect rahim kita. Ikut instructor aku cakap, kalau selalu squat without kemut boleh meningkat risiko rahim jatuh.

Aku tak kerap sangat workout guna kettlebell ni, sekadar seminggu sekali atau dua sebab aku nak fokus pada cardio. Nak pecah lemak-lemak terpendam dulu. Lagi satu sebab lenguh babe tangan..huhu..tu baru 4kg, belum berbelas kg lagi. Takpe, nanti dah fit aku beli kettlebell yang lagi berat.

Akhir kata Don't Stop when you are tired, Stop when you are finish. Sekian.

No comments:

Post a Comment