My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 5 May 2014

Aku dan Atkins

Setelah mengetahui yang diet rendah karbohidrat atau diet atkins ni sesuai untuk PCOSer macam aku, maka aku pun mulakan la misi menurunkan berat badan mengikut diet atkins. Apa-apa pun sebelum aku mulakan DA ni, yang penting kena khatam dulu ilmunya. Jadi apa susah, aku google saja pasal DA ni. Malah dalam group FB PCOS sendiri ada terangkan tentang diet atkins. Malah aku join pulak group Diet Atkins di FB. Group yang bagus untuk berkongsi ilmu dan pengalaman (tapi asik gaduh je members dalam group tu..hehe). 


Apa yang boleh dimakan, apa yang tak boleh. Basically, pengamal diet Atkins ni hanya boleh consume karb dengan jumlah sebanyak 20gram, itu pun dari sayuran hijau yang kita makan. BAnyak menu-menu yang kita boleh buat, yang penting kena rajin masak, jadi kita boleh control penggunaan bahan-bahan masakan. Malah bila aku tengok, orang-orang yang berDA ni akan jadi kreatif dalam mencipta makanan. Ada rezeki nanti akan aku sharekan resepi dan makanan yang aku hadap sepanjang berDA ni.

Ada 4 phase dalam diet atkins iaitu Induction, Ongoing Weight Loss, Pre Maintenance dan Lifetime Maintenance. Buat masa ni aku masih di Phase 1 iaitu Induction, yang phase lain tak study sungguh-sungguh lagi. 

Untuk Phase Induction ni ambil masa dari 2 minggu, ke 6 bulan hingga la maximum 2 tahun. Maksudnya sampai la kita dpat berat yang kita nak, then baru masuk ke phase yang seterusnya. Maka bermulanya 8 April 2014, bermula perjalanan DA aku. Sebenarnya, nak diet ni, tak kira la apa-apa jenis diet pun, yang penting semangat tu mesti ada. Aku cuba berdiet selama 3 minggu dan bila timbang aku berjaya turun sebanyak 5kg. Dari berat asal aku 79kg ke 74kg. Alhamdulillah. Target aku adalah 58kg. Ada 16kg lagi untuk aku hilangkan. Nampaknya perjalanan ini masih panjang, jadi pada PCOSers di luar sana, jom sama-sama kita kurangkan berat supaya kita boleh pregnant. Ops, lupa, nasihat dari member dalam group PCOS, pesan dia, kalau dah berjaya pregnant nanti, kena teruskan diet, jangan makan mengkhinzir buta, takut effect pada kandungan. Bila nak pregnant tu? Insyaallah.


No comments:

Post a Comment