My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 19 May 2014

Aku dan Atkins 2

Masuk hari ni dah genap sebulan 2 minggu aku berDA. Walaupun dah sebulan lebih berDA, masih banyak ilmu nak kena tuntut, banyak kali terbabas, tapi cepat-cepat kembali ke pangkal jalan. Berat aku pun dah statik, mungkin sebab asik salah amalan je kan. Tu la, suruh study betul-betul tak nak. Antara sumber rujukan yang bagus ialah refer terus pada pengasas DA ni iaitu DR Atkins, tapi disebabkan rujukannya kompem bahasa inggeris yang sangat aku faham, so aku rujuk je la DR Atkins Malaysia.., aku baca blog bicikut (pengasas Kelab Diet Atkins Malaysia). Kalau refer dari FB semata, boleh sesat jalan sebab macam-macam ajaran yang orang bagi dan banyak sangat drama kat sana. So tengok kat blog je la senang, takde la aku ikut Ayah Pin sangat.

Bila godek-godek ape yang Faz (owner bicikut) amalkan, memang kagum la. Dia berjaya turunkan 5kg dalam seminggu, 22kg dalam sebulan pertama dan 8kg untuk bulan kedua. Wow..kagum dari jauh. Apa yang dia makan? Ni yang penting. Dia hanya makan telur, ayam goreng, ikan goreng dan sayur, air 4 liter. Ulang-ulang la yang tu. Macam sup, tomyam kuah2 ni memang dia tak ambil sebab takut ada hidden karbo. Patut la aku punya berat tak nak turun-turun, tomyam, sup, kari semua aku bantai. Ingat selamat je la kan. Ye la, kalau benda yang kita masak sendiri boleh la nak control, jgn bubuh tomato, kurangkan bawang, tak guna cili sos, kicap, pak aji lagi. Kalau makanan kat kedai macam mana la kita nak tahu dia guna apa nak masak tu, yang kita tau sedap je. 

Jadi, aku berjanji pada diri sendiri, kalau kt kedai tu, makan je la makanan yang jelas ke'clean'annya. Untuk senang aku monitor, aku rekod apa yang aku makan. Aku ada beli buku yang boleh rekod apa yang kita makan ni, beli dekat sususejat..buku ni sangat senang sebab ada kiraan kalori. Sambil tu ada juga kiraan kalori burned untuk exercise. Tapi sususejat ni lebih fokus pada diet kalori, aku lak buat diet atkins guna buku die, hampeh betul, Maaf ye abg sususejat, bagi saya sangat susah nak kira kalori makanan, lebih senang nak control karbo intake. Tapi aku pun bukan dan berDA selamanya, once dah dapat berat yang diidamkan, aku akan control makan dan akan combine both diet, lebih baik la kan. Bersenam pun jangan lupa.

 






Kepada sesiapa yang nak turunkan berat badan, tak kesah la nak berdiet cara Atkins ke, Control kalori ke, yang penting study dulu ye. Semua maklumat tu boleh dirujuk pada En Google je, or boleh juga baca info-info dari bicikut, sususejat or kevinzahri. Ni semua memang sumber rujukan aku. Selamat berdiet kepada semua.


No comments:

Post a Comment