My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Monday 26 May 2014

Menu Harian Atkins

Dalam nak berDA, kesabaran dan keimanan yang tinggi sangatlah perlu. Cabaran-cabaran akan datang bila kita bersama-sama dengan kawan-kawan atau keluarga. Jadi, bila berDA, cuba terangkan dengan jelas pada kawan-kawan dan keluarga tentang tujuan kita berDA. Macam saya, awal-awal saya cakap dengan keluarga yang saya kena kurus untuk pregnant. Alhamdulillah, keluarga sangat-sangat memahami. Saya cuba fahamkan mereka apa yang boleh saya makan, dan apa yang tak boleh dimakan. Jadi bila nak keluar makan mereka akan consider tempat makan yang saya boleh makan sekali. Terima kasih to my husband, mama, adik-adik dan sepupu yang sangat memahami. My mom yang paling supportive. Macam-macam kata semangat dia bagi, lagi-lagi pulak bila tengok badan saya makin susut, makin banyak semangat yang dia bagi. Suami tak pandai mengayat sangat, tapi selalu jugak dia mention, 'sayang dah kurus sikit la'..Bila baca dalam group fb KDA, ada keluarga members yang tak faham tentang DA, siap ada yang kena marah dan suruh stop berDA, benda-benda macam ni yang buatkan semangat kita down. Buktikan pada mereka dengan turunkan berat badan anda. Dah nampak kurus nanti, senyap la dorang tu.

Sebenarnya nak cerita pasal menu atkins, dah melalut cerita lain pulak..hehe..

Menu DA sebenarnya simple, yang penting kita tak skip makan. Sarapan yang paling wajib sekali, tolong jangan miss. Kemudian lunch dan dinner. Antara menu wajib saya bila berDA ni mengikut kategori adalah seperti berikut:

Sarapan
2 Biji Telur (Mata, Dadar, Separuh masak, Omelet) @
Oopsie bread @
Ayam goreng seketul

Lunch
Ayam goreng/Ikan Goreng + sayur secawan

Dinner
Ayam KFC (buang kulit) @
Ayam panggang @
Ikan kembung masak pedas @
Ayam goreng kunyit
Nasi Goreng Atkins 
Ayam Pedas + salad

Antara menu yang paling aku suka ialah ikan/ayam masak pedas, air tangan aku sendiri. Aku suka masak sendiri sebab boleh make sure bahan yang aku guna clean. Lagi pulak, sejak berDA, menu kebanyakkan nye memualkan contoh telur dan cheese sebab tak pedas. Bila masak sendiri, boleh buat pedas-pedas, dan makanan pedas ni boleh meningkatkan kadar metabolisme badan.

Cara aku buat ayam/ikan masak pedas

Goreng ayam (potong kecil-kecil)/ikan - asingkan
Tumis bawang besar dan putih (dipotong dadu)
Masukkan cili kering yang diblend (nak pedas lagi tambah cili api)
Masukkan garam secukupnye dan stevia (gantikan gula), aku masukkan separuh peket je - gula memang aku banned sepanjang berDA
Dah tumis sampai kering, masukkan ayam/ikan

Stevia yang aku guna

Cara nak makan, biasanya aku amik salad, amik seketul ayam, bungkuskan, lepas tu makan....ermmmm, sedapnya. Malam ni jugak aku masak, nanti aku share gambar.




No comments:

Post a Comment